°C
TIME DATE
Ma Emil és Csanád nap van.

Váltóláz

Vizsgálat indult a Volkswagen-csoport vezetője ellen

A stuttgarti ügyészség szerdán bejelentette, hogy piaci árfolyamok manipulálásának gyanúja miatt hivatalos vizsgálatot indítottak a Volkswagen (VW) autógyártó csoport részvényeinek többségével rendelkező Porsche Automobil Holding SE vezetésének több tagja, köztük a VW jelenlegi vezetője, Matthias Müller ellen.     A vizsgálatot februárban indították el a német szövetségi pénzügyi felügyelet (Bafin) 2016 nyarán tett feljelentése nyomán. A Bafin álláspontja szerint a Porsche SE vezetése nem tájékoztatta időben a befektetőket a dízelbotrányról.     Matthias Müllert a károsanyag-kibocsátási botrány kirobbanása után egy héttel, 2015. szeptember 25-én nevezték ki a VW igazgatótanácsa elnökének, addig a Porsche autókat gyártó társaság - amely a VW csoport tagja - vezetője volt. A dízelbotrányban érintetlen, "tiszta emberként" került a VW élére, most mégis gyanúba került. Rajta kívül elődje, Martin Winterkorn, valamint Hans Dieter Pötsch, a VW felügyelőbizottsági elnöke került a vizsgálat középpontjába.     A német értékpapírpiaci törvény kimondja, hogy a valótlan vagy félrevezető információk adása mellett a fontos, a részvények árfolyamát befolyásoló információk elhallgatása is piacbefolyásolásnak számít. A stuttgarti ügyészség közleménye szerint azt az úgynevezett kezdeti gyanút vizsgálják, hogy az érintett menedzserek jogellenesen késleltették a dízelbotrány pénzügyi következményeire vonatkozó információk közzétételét.      A VW botránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a csoportot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.     A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A névadó Volkswagen és a Porsche mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Scania, a Seat, a Skoda és a Volkswagen haszonjárművek márka. (MTI)

Most pályázz, ha elektromos autót akarsz!

Az elektromos autók beszerzésére május elsejéig lehet pályázni, a pályázatra a kormány 2016-ban 2 milliárd forintot biztosított - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter csütörtökön Budapesten, az Óbudai Egyetem elektromos autójának átadásán.      Tájékoztatása szerint öt hónappal a pályázatok beadásának megkezdése után már látszik, hogy nagy az érdeklődés, kétszáz felett van az elbírált pályázatok száma, és további több mint 300 beadott pályázatot tartanak nyilván.      Mivel a kormány hosszú távon is kiszámíthatóvá kívánja tenni az elektromos autók elterjedését, ezért 2017-re 3 milliárd forint áll rendelkezésre a támogatásokhoz - húzta alá Varga Mihály. (MTI)

Debrecenbe jön a Lexus

Bővíti a Lexus magyarországi értékesítési hálózatát a Toyota prémium márkáját forgalmazó Toyota Central Europe Kft., az idén két vidéki helyszínen nyitnak hivatalos márkakereskedést az eddigi budapesti mellé - tájékoztatta cég az MTI-t. Debrecenbe is jön a Lexus.     Kárpáti László ügyvezető tájékoztatása szerint a tervek szerint júliusban Szegeden a Kovács Autóház Kft. beruházásában nyílik kereskedés, decemberben pedig a Road Service Kft. nyit szalont Debrecenben. Az értékesítési pontok később tovább bővülhetnek.         A hálózat fejlesztését a várakozásokat felülmúló tavalyi eladások és a lendületes növekedés idei fennmaradására utaló előrejelzések tették időszerűvé - derül ki a cég közleményéből.     A magyarországi újautó-piacon tavaly 417 Lexust adtak el a Datahouse adatai szerint, ezzel a márka a teljes piac 0,43 százalékát szerezte meg. Az előző évhez képest a növekedés erőteljes, 67,5 százalékos volt, és az idei év első hónapjának adatai ennél is nagyobb bővülést vetítenek előre. A prémium szegmensben tavaly elért 4,1 százalékos részesedés 2017 januárjában az eladott 66 járművel 9,4 százalékra emelkedett.     Az ügyvezető szerint a növekedésben nagy szerepe van annak, hogy a Lexus a luxusautó piac legszélesebb hibrid portfólióját kínálja a magyar piacon, ahol a magán- és vállalati ügyfelek is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát autózásra és az üzemben tartási költségekre. A Magyarországon értékesített Lexus modellek között évek óta 90 százalék feletti a hibrid meghajtásúak  aránya - jelezték a közleményben.     A márka vevőinek 75 százaléka cég, 25 százaléka magánszemély Magyarországon.

Elképesztő: plüss macikat hív vissza a kamionos óriás

A Scania termékbiztonsági okokból visszahívja kék Scania dzsekis Teddy plüss mackó termékét - közölte a cég szerdán az MTI-vel.       A plüss mackókat azért hívják vissza, mert a termék cipzárja kilazulhat, leeshet, így fulladásos veszélyt jelent. Eddig egyetlen ilyen esetről sem érkezett jelentés - jegyzi meg a tájékoztatás.      A Scania arra kéri a vásárlóit, hogy haladéktalanul függesszék fel a termék használatát, és azt vigyék vissza bármelyik Scania márkaszervizbe, ahol visszakapják a teljes vételárat. (A visszahívott termék: "Plüss mackó kék Scania dzsekiben", cikkszám: P / N 2199875.)      A termékből összesen 7531 darabot értékesítettek világszerte - tartalmazza a közlemény. A Scania Hungária Kft. MTI-nek adott információja szerint: Magyarországon összesen 130 darabot értékesítettek a megjelölt termékből. (MTI)

A Mercedes volt a legkeresettebb prémium

A hivatalos, 2016-os évre vonatkozó, Datahouse által publikált adatok alapján a prémium személyautó kategóriában a Mercedes-Benz Hungária Kft. értékesítette a legtöbb személygépjárművet Magyarországon. A márka összesen 2572 darab személyautót adott el a tavalyi évben, mely közel 40 százalékos növekedést jelent. Különösen kiemelkedő a 2016-os eredmény annak fényében, hogy ezen értékesítési adatok nem tartalmazzák a kishaszongépjármű eladásokat, kizárólag a személyautó szegmensre korlátozódnak. A személyautó kategória mellett a márka kishaszonjárművei is kiválóan teljesítettek: a hivatalos statisztika szerint tavaly a Mercedes-Benz Hungária Kft. 598 darabot értékesített ezekből a modellekből. A 2016-os év rendkívüli sikere többek között a termékoffenzívának köszönhető, hiszen a Mercedes-Benz olyan prémium újdonságokat vezetett be a piacra, mint az új E-osztály különböző változatai, a kizárólag Magyarországon gyártott CLA és a CLA Shooting Brake ráncfelvarrott verziója, az S-osztály Cabrio és a C-osztály Cabrio és Coupe, az SL és SLC, valamint a GLC Coupe modellek. Soha nem volt még ilyen széles a  hibrid és plug-in hibrid modellek választéka, és tavaly vált elérhetővé a magyar vásárlók számára az állami támogatással megvásárolható, teljesen elektromos hajtású Mercedes-Benz B-osztály Electric Drive is. „Idén 11 rekordhónapot zártunk személyautó területen, mely siker elsősorban a termékoffenzívának köszönhető. Ám nem mehetünk el szó nélkül a minden részletében prémium ügyfélkiszolgálásunk mellett sem, mellyel ügyfeleink találkoznak márkakereskedéseinkben. Ennek eredményeként 2016-ban sorozatban harmadik alkalommal nyertük el a „Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban” díjat, mely bizonyítja, hogy jó úton járunk. Emellett egyre több ügyfelünk ismerte fel a termékeinkhez kapcsolt előnyöket, mint például a 4 éves költségmentes karbantartást, valamint az ingyenes vezetéstechnikai tréninget. Továbbá a folyamatos bővülés és a bemutatótermek megújulása is jelentős mértékben hozzájárult kiemelkedő eredményünkhöz, melynek egyik legfőbb mérföldköve egy új, miskolci márkakereskedésünk megnyitása volt. Idén is számos új Mercedes-Benz modellel találkozhatnak majd az érdeklődők, valamint új szalon nyitása is a tervek között szerepel.” – mondta el Hesz Tamás, a Mercedes-Benz Hungária Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója. A Mercedes-Benz - hasonlóan a 2016-os sikerekhez - szeretné tovább erősíteni pozícióját a prémium szegmensben 2017-ben is, olyan modellekkel bővítve portfólióját, mint az új E-osztály kupé és kabrió változata, egy új pick-up, valamint az AMG GT R Coupé és AMG GT Roadster. Ráncfelvarráson esik át az S-osztály és annak Maybach kivitele, valamint a GLA.  

Atyaég: 300 ezer magyar autó fékrendszere lehet veszélyes

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.     A testület szerdai közleménye alapján évente 300-350 ezer fékalkatrészt adnak el a magyar piacon 5-7 milliárd forint értékben, döntő részben nem regisztrált szereplőkön keresztül, ám az ellenőrizetlen forrásból származó alkatrészek súlyos és életveszélyes kockázatokat jelentenek.     A testület hangsúlyozza: iparági becslések szerint a teljes pótalkatrészpiacon kínált termékek valamivel több mint 40 százaléka számít kockázatosnak, mivel ellenőrizetlen forrásból származnak, függetlenül attól, hogy az adott cikkeket újonnan vagy használtan értékesítik. A pótalkatrészpiacnak 10-15 százalékát teszik ki a különböző fékalkatrészek, ezen belül is leginkább a féktárcsák, fékdobok, fékbetétek.      Az ellenőrizetlen forrásból származó fékalkatrészek egy része a vásárló számára az eredeti gyártó által használt csomagoláshoz hasonlóban jelenik meg, de nem a valódi terméket tartalmazza, minőségileg jóval gyengébb, ezért hamisítványnak tekinthető - közölték. A többnyire online kereskedelmi csatornákon keresztül forgalomba kerülő termékek a baleseti kockázatokon és környezeti károkon túl komoly anyagi károkat is okoznak az autótulajdonosoknak, valamint a legális piaci szereplőknek.     A nem megfelelő minőségű fékalkatrészek jelentős fékhatás-csökkenést okoznak, illetve fontos szempont a fékalkatrészek élettartama, mert ha a fékbetét mellett a féktárcsa is elkopik, az már jóval nagyobb költséget jelent - idézi a közlemény Gablini Gábort, a HENT vezetőségi tagját, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnökét.     A gépkocsikkal kapcsolatos javítások 15-20 százaléka a fékberendezés valamelyik elemét érinti - írják a közleményben. (MTI)

Felfüggesztették a Golfok gyártását, indul a láncreakció

Láncreakciót indít el a Volkswagen Golf típusú gépkocsik gyártásának felfüggesztése a Volkswagen (VW) csoport beszállítói körében - figyelmeztetett hétfőn a német anyaggazdálkodási, beszerzési és logisztikai szövetség (BME).      A szervezet közleménye szerint a Volkswagen Golf kocsik gyártásához csaknem 500 partner szállít be a VW-nek anyagokat, alkatrészeket vagy berendezéseket, és a gyártás leállása az összes cégnek nehézséget okoz, mert nem tudják átadni a megrendelőnek a legyártott termékeket. A VW és két beszállító jogi vitája így láncreakciót vált ki, tovaterjed a teljes termelési láncon, egészen a vásárlókig, akik nem kapják meg időben a megrendelt Volkswagen Golfokat, és előfordulhat, hogy visszalépnek a vásárlástól, ami kedvez a versenytársaknak és tovább növeli a VW kárát - emelték ki a közleményben.      Hozzátették: az autóipar az úgynevezett just in time (éppen időben - JIT) gyártásszervezési elv alapján dolgozik - a vállalatok készletezés helyett mindig az éppen szükséges mennyiséget állítják elő, illetve szállítják partnereiknek -, ezért az ellátási láncban keletkező zavarok az egész termelési rendszerben fennakadást okoznak. Ezt mutatja a 2011-es fukusimai atomkatasztrófa vagy az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörésének példája.       A BME hangsúlyozta: a VW dízelbotránya után a Volkswagen Golf gyártásának felfüggesztése "újabb próbatétel lehet az egész németországi autóiparnak".      A VW és két kisebb Szászország tartományi beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája miatt hétfőn hat németországi VW-üzemben fogták vissza vagy állították le teljesen a termelést, az intézkedés csaknem 28 ezer dolgozót érint.       A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Volkswagen Passat modellekhez, az Automobilguss pedig sebességváltó-alkatrészeket készít a VW több modelljéhez. Mindkét vállalat a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.      A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című lap szerint a vita abból fakad, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.      A VW bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság az autógyártó javára döntött, határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést, vagyis a beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a sebességváltó-alkatrészeket.      A VW tárgyalásos úton igyekszik rendezni a vitát. A hétfői egyeztetés a Prevent képviselőivel a dpa hírügynökség értesülése szerint estig nem vezetett eredményre.      A jogi vita a VW több üzemében is fennakadásokat okoz, 27,7 ezer alkalmazott munkaidejét érinti - közölte a német autógyártó konszern hétfőn. A sebességváltó-házakat gyártó ES Automobilguss és az üléshuzatokat készítő Car Trim vállalatok kieső szállításai a Volkswagen konszern wolfsburgi, emdeni, zwickaui, kasseli, salzgitteri és braunschweigi üzemeiben okoznak fennakadásokat, ezekben az üzemekben a cég "rugalmas" munkarendet vezet be, beleértve a rövidített munkaidőt is.      Az UBS svájci bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő VW-nek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.      A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen és a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat és a Volkswagen haszonjárművek márka. (MTI)

Máris lelépett a Top Gear új műsorvezetője

Lemondott hétfőn Chris Evans a Top Gear műsorvezetői tisztségéről, alig több mint egy hónappal azután, hogy a BBC televízió legsikeresebb, világszerte vetített autós műsora visszatért a képernyőkre.      Evans Twitter-üzenetében jelentette be távozását. "Mindent beleadtam, amit csak tudtam, de néha ez sem elég" - indokolta döntését.     A Top Gear egyévi szünet után május 29-én indult újra, de az új évad eddig leadott első sorozatának nézettsége szinte szabadesésben zuhant. A vasárnap este sugárzott legutóbbi részre 1,9 millióan voltak kíváncsiak, 800 ezerrel kevesebben, mint az egy héttel korábbi adásra, és éppen kétmillióval kevesebben, mint az első epizódra. Az új Top Gear nézőinek tábora így egy hónap alatt gyakorlatilag a felére esett vissza.     A Top Gear sorozat azután szakadt meg tavaly, hogy világhírű előző műsorvezetőjét, Jeremy Clarksont menesztette a BBC. Ennek előzményeként Clarkson - aki 2002 óta vezette és tette globális bombasikerré a könnyed hangvételű, pergő ritmusú autós műsort - egy elmérgesedett vita végén orrba vágta Oisin Tymon producert, aki kórházi ellátásra szorult. Clarkson állítólag azon dühödött fel, hogy egy hosszú forgatási nap után a stábot nem várta meleg étel a szállodában.     Clarkson nélkül nem vállalta a folytatást a Top Gear másik két volt frontembere, James May és Richard Hammond sem.     Az ügy Nagy-Britanniában és világszerte is komoly vihart kavart, mivel a műsort - a BBC saját statisztikái szerint - 214 országban, vagyis gyakorlatilag az egész világon sugározták, és hetente 350 millióan nézték. Forgalmazása a BBC-nek becslések szerint évi 50 millió font (19 milliárd forint) bevételt hozott.      A BBC új stábot toborzott. A program két frontembere Chris Evans, a BBC veterán rádiós és televíziós műsorvezetője és Matt LeBlanc, a hatalmas sikerű egykori amerikai tévés vígjátéksorozat, a Jóbarátok egyik volt sztárja lett.     Evans, LeBlanc és az elmaradhatatlan, misztikus - legalábbis a nézők számára ismeretlen kilétű, mindig bukósisakot viselő - instruktor, a Stig mellett a stábhoz szegődött az ír Eddie Jordan, aki korábban Forma 1-es csapatfőnök is volt, az utóbbi években pedig a BBC Forma 1-es versenykommentátoraként jelent meg rendre a képernyőn. Jordan csapatában annak idején olyan versenyzők is megfordultak, mint Michael Schumacher és Damon Hill.     A csapat tagja lett a német Sabine Schmitz autóversenyző, aki másfél évtizede az első női műsorvezető.     A május végén indult új Top Gear-évad epizódjait nyolc hónap alatt forgatták kilenc országban, és a stáb összesen 12 ezer kilométert vezetett.     Az első epizódokat - jóllehet a hivatalos kritikák nem voltak nagyon lesújtók - meglehetős fanyalgással fogadta a közönség, és a kezdeti kíváncsiság hamarosan lelohadt: a vasárnap sugárzott legutóbbi epizód nézettsége nem érte el a 9 százalékot, márpedig a Top Gear korábban rendszeresen 15-20 százalékos nézettségi rátákat produkált.     A BBC egyelőre nem közölte, hogy Evans távozása után a jelenlegi csapat folytatja-e a Top Geart.      Mindeközben az előző stáb, vagyis Clarkson és két kollégája az Amazon cégcsoport online műsorszolgáltatójához, az Amazon Prime-hoz szegődött, ahol ősztől folytatják egy vadonatúj, Grand Tour címmel induló autós műsorral. A sorozat azért kapta ezt a címet, mert minden egyes epizódja más-más országból jelentkezik. Hírek szerint az Amazon 160 millió fontért (60 milliárd forintért) rendelt meg egyelőre három évadot Clarksonéktól. (MTI)

Börtönbe megy az Astra vezére

Két bíró megvesztegetéséért jogerősen négy év és négy hónap börtönbüntetésre ítélték pénteken Romániában Dan Adamescut, a csődbe ment román Astra biztosítótársaság volt tulajdonosát.      A legfelső bíróság ítélete helybenhagyta a bukaresti ítélőtábla tavalyi első fokú ítéletét, amely szintén négy év és négy hónap szabadságvesztésre ítélte az üzletembert.      Adamescut vétkesnek találták abban, hogy 20 ezer euró (több mint 6 millió forint) kenőpénzt adott két bírónak, akinek csődeljárási ügyekben kellett dönteniük. Az üzletember a bajba jutott cégei számára hozandó kedvező ítéletek reményében vesztegette meg a bírákat. (MTI)

Remek: megerősödhet a magyar buszgyártás

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a társminisztériumok bevonásával hamarosan kidolgozza a nemzeti autóbuszgyártás megerősítését szolgáló lépéseket, amelyeknek köszönhetően több év alatt több ezer új munkahely jöhet létre, a költségvetési többletbevétel pedig éves szinten elérheti a 30-40 milliárd forintot - jelentette be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pénteken Budapesten sajtótájékoztatón.       Szavai szerint a program megteremti a hazai buszgyártás megújításának feltételeit, hozzájárul a hazai gyártók versenyképességének növekedéséhez, elősegíti, hogy a magyar gyártók minőségben és kapacitásban képesek legyenek felvenni a versenyt a külföldi cégekkel, továbbá lendületet ad a közösségi közlekedés fejlesztésének is. A miniszter bejelentette azt is, hogy a kormány elfogadta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által kidolgozott nemzeti autóbuszgyártás cselekvési programjáról szóló előterjesztést.      Hangsúlyozta, a kormány határozott törekvése a buszgyártás kiemelt fejlesztése, építve az ágazat hagyományaira valamint a járműgyártásban elért eredményekre, figyelembe véve a tömegközlekedés igényeit. A program célja a hazai helyi és helyközi közúti tömegközlekedés elöregedett járműparkjának megújítása, amely azáltal, hogy meghatározó jelleggel hazai gyártású buszokkal kívánják megvalósítani, hozzájárul a gazdaság növekedéséhez és a munkahelyteremtéshez.      A miniszter kifejtette, az autóbuszgyártás fellendítése nemzetgazdasági érdek, szükség van rá a növekedési lendület megtartásához és az iparpolitika folytatásához, ami megteremti a hosszú távú növekedés feltételeit. Az ipari termelés az elmúlt években évente átlagosan több mint 5 százalékkal növekedett, teljesítménye 2015-ben 34 százalékkal volt nagyobb, mint 2009-ben. Ebben meghatározó szerepe volt a járműgyártásnak, amely az ipari termelés közel harmadát állítja elő. A járműgyártás fejlesztése ugyanakkor más iparágakat is magával húz - hangsúlyozta.       A közösségi közlekedésben használt buszok átlagéletkora 14 év, de nem ritka - nyolcezerből hozzávetőleg ezer - a 20 évnél többet futott jármű sem - emlékeztetett a miniszter. Ahhoz, hogy 2020-ra az átlagélekor 10 év alá csökkenjen, évente 1000-1200 új busz beszerzésére van szükség. A hazai gyártói kapacitások már a 2017-ben felmerülő 1200 darabos beszerzési igényt is fedezni tudják a miniszter szerint. Varga Mihály megjegyezte, azokban az országokban, ahol jelentős az autóbuszgyártás, a hazai szükségleteket elsősorban az ottani gyártók járműveivel elégítik ki.       A buszgyártás fellendülésének egyik legfontosabb pozitív hatása a foglalkoztatás bővülése lesz. A következő három évben, a beszerezni kívánt mintegy 3000-3500 hazai autóbusz gyártásával több ezer új munkahely jöhet létre a beszállítókat is figyelembe véve. A program megvalósításával a költségvetés a keletkező tőke- és munkajövedelmek hatásaként éves szinten 30-40 milliárd forintos többletbevétellel is számolhat - mondta Varga Mihály.       Lepsényi István, az NGM gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára felidézte, hogy Magyarország az 1990-es évekig Európa legnagyobb autóbuszgyártója volt, jól képzett mérnök- és szakmunkás-kapacitással, versenyképes beszállítói háttérrel. Ahhoz, hogy ismét megerősödjön a magyar buszgyártás, állandó és folyamatos rendelésállományra van szükség. Az államtitkár szerint nincs szükség jelentős beruházásokra, a műszaki kapacitások rendelkezésre állnak, a megfelelő létszámú szakképzett munkaerő jelent problémát, amiről megkezdték az egyeztetéseket.      Mészáros Csaba, az Evropo Kft. elnök-vezérigazgatója a tájékoztatón kiemelte a magyar mérnökök innovatív képességét és felkészültségét. Mint mondta: nagy előnye a hazai gyártásnak, hogy pontosan felmért igényekhez tudják igazítani a fejlesztést.       Krankovics István, a Credo-buszokat gyártó Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, termékeik versenyképesek a magyar piacon is, és nagyobb kapacitásigényt is képesek kiszolgálni.        Varga Mihály kérdésekre kifejtette, a Volán vállalatok járműparkjának megújításához szükséges forrást évről évre biztosítja a kormány.       A metrópótló buszokkal kapcsolatos kérdésre kifejtette, ez budapesti ügy, a fővárosi közgyűlésnek kell döntenie róla. A magyar buszgyártás a miniszter szerint számíthat Tarlós Istvánra, és Budapest is számíthat a magyar buszgyártásra. Hozzátette, készek a további egyeztetésekre.      Varga Mihály azt is elmondta, hogy optimista a pénteken várható hitelminősítéssel kapcsolatban, a magyar gazdaság adatai azt mutatják, hogy az ország stabil növekedési pályán van. Az első negyedévi 2,9 százalékos exportbővülés jó jel bármelyik hitelminősítőnek, amely Magyarországról értékelést készít. A magyar gazdaság stabilitását bizonyítja az is, hogy az első negyedévben a kisebb mértékű növekedés ellenére 145 ezerrel bővült a munkahelyek száma, az építőipari megrendelésállomány jelentősen nőtt az egy évvel korábbihoz képest, a reálkeresetek pedig 7,4 százalékkal növekedtek. (MTI)

70 éves a Vespa

Az olasz autóipar és formatervezés egyik legismertebb jelképének számít a hetvenedik születésnapját ünneplő Vespa robogó, amely kora ellenére semmit sem veszített népszerűségéből és kereskedelmi forgalmából.     A Vespa szabadalmát 1946. április 23-án regisztrálták az olasz ipari minisztériumban. A Piaggo-motor, amelyből azóta világszerte 18 millió darabot adtak el, a második világháború alatt repülőgépgyártással foglalkozó Piaggio család sarja, a mérnök Enrico Piaggio ötlete volt. A Vespa első modelljét Corradino d'Ascanio mérnök - a helikopter prototípusának feltalálója - rajzolta meg. A visszaemlékezések szerint Enrico Piaggio a Vespa első rajzait látva egy darázshoz (olaszul vespa) hasonlította a kerek formájú motort.     A piacon 1947-ben megjelent első modell, a Vespa 98 kétezer darabban kelt el, motoronként ötvenötezer líráért. Ez egy gyári munkás kéthavi fizetésének felelt meg. A sikert a Vespa 125 hozta meg 1948-ban, amellyel megkezdődött az "olasz csoda" története, ahogyan a Corriere della Sera olasz napilap elkeresztelte a Vespát. 1952-ben már 13 országban gyártották és 114 országban forgalmazták. 1953-ban egymillió darabot állítottak elő belőle, 1956-ban már több mint egymilliót. A több mint 160 Vespa-modell közül a legsikeresebbnek az 1977-ben született Vespa XP bizonyult, amelynek gyártása a mai napig nem szűnt meg. Tavaly 175 ezer darabot gyártottak a Vespából az olasz és a külföldi piacra.     A Fiat-járművekkel párhuzamosan a Vespa a háború utáni olasz gazdaság talpra állásának szimbóluma lett, amely társadalmi és nemzetközi kulturális jelképpé is vált. Az 1940-es évek Vespája a New York-i MoMA modern képzőművészeti múzeum állandó kiállításának egyik darabja. Az olasz motornak hatalmas reklámot adott a Róma vakáció című 1953-as amerikai film, amelyben a főszereplő Audrey Hepburn és Gregory Peck Vespán járja be az város nevezettességeit. Ikonikusnak számítanak azok a fotók is, amelyeken a Ben Hur című 1959-es amerikai film római forgatásán a főszereplő Charlton Heston és a Messalát játszó Stephen Boyd láthatók egy Vespa robogóval. A Vespa rajongójának számít Nanni Moretti olasz rendező is, aki több filmjében is ezzel a motorral szerepelt. (MTI)

Gumiégetés a kegyeleti emlékműnél? Botrány van

Máris komoly - politikai felhangoktól sem mentes - botrányt kavart a BBC televízió legsikeresebb, világszerte vetített autós műsora, a Top Gear, amelynek frontembere hétfőn bocsánatkérésre kényszerült, jóllehet a program megújult változata csak két hónap múlva kerül adásba.      A stáb ezekben a hetekben forgatja Londonban az első epizódokat, és az egyik jelenetet a brit főváros kormányzati negyedének kellős közepén, a Whitehallon vették fel. Matt LeBlanc, a hatalmas sikerű egykori amerikai tévés vígjátéksorozat, a Jóbarátok egyik volt sztárja - a Top Gear új stábjának tagja - és Ken Block autóversenyző éppen a brit háborús halottak kegyeleti emlékműve, a Cenotaph tövében hajtott végre különféle - általában igen hangos - trükköket egy veterán Ford Mustanggal, elfüstölve az aszfalton egy készletnyi gumit.      A hétfői brit lapokban bőséges fotókínálattal illusztrált mutatvány óriási felháborodást keltett, különösen a brit fegyveres erők tagjai körében. Richard Kemp ezredes, aki az afganisztáni hadműveletek idején a brit katonai kontingens hadszíntéri parancsnoka volt, a BBC rádiónak hétfőn kijelentette, hogy véleménye szerint ennek a jelenetnek nem szabad adásba kerülnie, mivel a Top Gear stábja súlyos kegyeletsértést követett el.       Kemp szerint a Cenotaph az elmúlt évszázad háborúiban elesett brit katonák jelképes temetője, és a stáb ezzel az erővel egy valódi temetőben is végrehajthatta volna autós mutatványait. "Matt LeBlanc és társai soha nem adhatnak annyit ennek az országnak, mint azok, akik harcoltak és életüket áldozták hazájukért" - fogalmazott a brit katonatiszt.      Kifejezte nemtetszését George Osborne pénzügyminiszter is, akinek dolgozószobája éppen a forgatási helyszínre néz. Osborne, aki szerdán ismerteti az alsóházban a 2016-2017-es pénzügyi év költségvetési javaslatát, ingerült Twitter-üzenetben tudatta, hogy próbálná írni a költségvetést a Top Gear epizódjának "zajos" forgatása közepette. "Halkabban, ha szabad kérnem" - tette hozzá.      Chris Evans, a Top Gear műsorvezetője hétfőn nyilatkozatban kért "fenntartások nélkül" elnézést a történtekért. Evans, a BBC veterán rádiós és televíziós személyisége elismerte, hogy a jelenet kegyeletsértőnek tűnhet, és "nem volt bölcs döntés" épp a Cenotaph környékét választani a forgatáshoz.      Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a stábnak természetesen nem az elesett katonák emlékének megsértése volt a célja.      Evans nem tett utalást arra, hogy a felvétel adásba kerül-e a májusban induló új sorozatban.      A Top Gear egy év szünet után indul újra, teljesen új stábbal. Az előző műsorvezetőtől, Jeremy Clarksontól - aki 2002 óta vezette és tette globális bombasikerré a könnyed hangvételű, pergő ritmusú autós műsort - tavaly tavasszal vált meg a BBC, miután Clarkson egy elmérgesedett vita végén orrba vágta Oisin Tymon producert, aki kórházi ellátásra szorult. Clarkson állítólag azon dühödött fel, hogy egy hosszú forgatási nap után a stábot nem várta meleg étel a szállodában.      Clarkson nélkül nem vállalta a folytatást a Top Gear másik két volt frontembere, James May és Richard Hammond sem.      Az ügy Nagy-Britanniában és világszerte is komoly vihart kavart, mivel a műsort - a BBC saját statisztikái szerint - 214 országban, vagyis gyakorlatilag az egész világon sugározták, és hetente 350 millióan nézték. Forgalmazása a BBC-nek becslések szerint évi 50 millió font (több mint 20 milliárd forint) bevételt hozott.      Clarkson és két kollégája az Amazon cégcsoport online műsorszolgáltatójánál, az Amazon Prime-nál folytatja egy vadonatúj autós műsorral. (MTI)

Tudja, mennyien bliccelnek az utakon? Rengetegen

Mintegy félmillió esetben indított pótdíjas eljárást az útdíjszedő a fizetős utakon közlekedőkkel szemben, az esetek 78 százalékában azért, mert az autósok nem váltották meg az e-matricát - közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. az MTI érdeklődésére kedden.      A tájékoztatás szerint a tipikus felhasználói hibák között továbbra is előkelő helyen szerepel a díjkategória és a rendszám tévesztés. Előbbi az esetek 22 százalékában, utóbbi a belföldi járművek esetében nagyjából 15 százalékban fordul elő, igaz, ez utóbbit utólag, a pótdíjfizetési felszólítás kézhez vételét követően is korrigálhatja az autós a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban, legfeljebb 3 karakter eltérésig.       Az előző évhez képest néhány tized százalékkal megemelkedett számú pótdíjas ügyek jelentős része az e-matricás és e-útdíjas ellenőrzési rendszerek integrációjának köszönhető. A NÚSZ tavalyi fejlesztéseivel az ellenőrző pontokon található kamerák egyszerre képesek az e-matricás és HU-GO e-útdíj rendszerben is ellenőrizni az úthasználati jogosultságot, így olyan helyeken is megvalósul a kamerás adatgyűjtés, ahol erre korábban a technikai feltételek nem voltak adottak.       Tovább javult a területi lefedettség, és 26 százalékkal több gépjárművet ellenőriztek, mint egy évvel korábban. A fix kamerák által feltárt esetek 18 százaléka az M5 autópályán, 6-6 százaléka az M2 és M6 gyorsforgalmi utakon történt.       A 110 fix ellenőrző kapu mellett a NÚSZ 45 mobil adatgyűjtő járműve a nap 24 órájában, összesen mintegy 500 mérőhelyen végezhet díjellenőrzést. A 6 mobilcsoportos egységgel pedig helyszíni megállításos ellenőrzés keretében vizsgálják az úthasználati jogosultságot éves szinten több mint 2 ezer műszakban.      Tovább javult a pótdíjak nemzetközi behajthatósága is, a NÚSZ nemzetközi behajtó irodákon keresztül 21 országban, köztük Ausztriában, Németországban, Nagy Britanniában, Olaszországban, Lengyelországban, Szlovákiában, és hamarosan Romániában tud eljárni a bliccelőkkel szemben, ennek köszönhetően tavaly jelentős mértékben, 25 százalékkal nőtt a külföldi behajtásra átadott pótdíjas esetek száma, mely az összes 2015-ös eset 28 százalékát jelenti. A külföldi bliccelőkkel szembeni fellépés hatékonyságát a NÚSZ szerint júl mutatja az, hogy a cég partnerei már peresítettek és nyertek ügyeket Németországban, Ausztriában, Angliában is. (MTI)

Brutál: két újabb gigaberuházás indul Kecskeméten

Két újabb német autóipari beruházás kezdődik Kecskeméten, összesen 10 milliárd forint értékben - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Stuttgartban folytatott tárgyalásai után az MTI-nek pénteken.      A két vállalat autóalkatrészeket gyárt, az egyik már meglévő kapacitását bővíti, a másik zöldmezős beruházást hajt végre - mondta a miniszter telefonon adott nyilatkozatában. A két beruházás együtt 160 új munkahelyet jelent. A részleteket egy hónapon belül bejelentik - tette hozzá.      A miniszter a Kecskeméten Mercedes-gyárat üzemeltető Daimler igazgatóságának elnökével és a testület termelésért felelős tagjával, Dieter Zetschével és Markus Schäferrel is tárgyalt. Elmondta, hogy a stuttgarti központú cég elégedett magyarországi működésével és hosszú távú partnerként tekint Magyarországra.      Megállapodtak abban, hogy a Daimler és Magyarország folyamatosan bővülő és fejlődő együttműködésre törekszik. A kormány jelentős energetikai és úthálózati fejlesztéseket indít Kecskeméten és térségében, és szorosabbra fűzi a társasággal kezdett oktatási és kutatási együttműködést - mondta Szijjártó Péter. (MTI)

Remek lehetőség: most tényleg megtanulhat normálisan vezetni

Több mint 800 járművezető számára kínál ingyenes lehetőséget a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) arra, hogy biztonságos körülmények között fejlesszék vezetői ismereteiket és képességeiket egy vezetéstechnikai tréning keretében - tájékoztatta a tárca csütörtökön az MTI-t.      A közleményben idézték Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki a Jól Vezess program mogyoródi sajtótájékoztatóján elmondta: a programban a sokat tapasztalt, gyakorlott vezetőknek is érdemes részt venniük, mert az "élményalapú" fejlődési lehetőség a váratlan szituációkból eredő rossz döntéseket és pánikhelyzeteket is elkerülhetővé teszi.      Tízből kilenc közlekedési balesetet a sofőrök hibás magatartása - leggyakrabban a sebesség helytelen megválasztása -, a vezetési képességek hiányossága okoz - írta az NFM. A vezetéstechnikai képzések során a járművezetőket a vészhelyzetek felismerésére és elhárítására készítik fel - tették hozzá.      Az NFM új kezdeményezése a biztonságtudatos közúti közlekedés fontosságára igyekszik felhívni a figyelmet. A tréningekre öt járműkategóriában lehet jelentkezni: motorkerékpár, személygépkocsi, teherautó vagy nehézpótkocsi, autóbusz, valamint ADR (veszélyes áruk szállítása). Az oktatásokat korcsoportokhoz és fő kockázati tényezőkhöz igazodva alakították ki.      A pályázati lehetőség részleteiről a www.jolvezess.hu honlapon tájékozódhatnak az érdeklődők, itt lehet regisztrálni a vezetéstechnikai tréningekre is. Az oktatás egyik helyszíne a Hungaroring Groupama Tanpálya, amelyen Tasó László és Michelisz Norbert autóversenyző egy közös próbakör megtételével nyitotta meg a tréningprogramot - olvasható a közleményben. (MTI)

Januárban kezdik bütykölni a VW motorokat

Elkészültek a tervek a Volkswagen csoport (VW) dízelbotrányában Európában érintett motorok megjavítására, és januárban elkezdődik az érintett gépjárművek visszarendelése a szervizre - jelentette be a német társaság vezérigazgatója csütörtökön Wolfsburgban.      Matthias Müller a VW központjában tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a német közlekedési hatóság (KBA) jóváhagyta az EA189-es típusú motor Európában használt három változatának megjavítására kidolgozott eljárásokat, amelyek révén a társaság biztosítani tudja, hogy a motorok egyformán viselkednek normál üzemmódban és a károsanyag-kibocsátási teszteken, és megfelelnek valamennyi törvényi előírásnak.      A KBA jóváhagyása után a többi európai hatóság is pozitívan fogadta a javaslatokat a motorok megjavítására, így 2016 elején elkezdődhet a visszahívási akció. A két literes EA189-es TDI-motorral szerelt gépjárműveket már januártól elkezdik visszarendelni javításra, az 1,2 literesek javítása várhatóan a második negyedévben, az 1,6-osoké a harmadik negyedévben kezdődik.      A tulajdonosoknak nem kerül pénzbe a művelet, és nem is kell bejelentkezniük a VW-nél, mert a társaság mindenkit tájékoztat a javításról - mondta a vezérigazgató.      A művelet a tervek szerint 2016 végére befejeződik, és mind technikailag, mind pénzügyileg áttekinthető, elviselhető terheket jelent.      A 2 literes és az 1,2-es motoroknál elég egy szoftverfrissítés. Az 1,6-osoknál a szoftverfrissítés mellett be kell építeni a motor légtömegmérő berendezése elé egy úgynevezett áramlás-egyenirányító alkatrészt, egy műanyag hálót.     Ezzel az egyszerű és csekély költségű megoldással kapcsolatban gyakran felmerül, hogy miért nem alkalmazták eddig, a válasz erre a kérdésre pedig főleg abban rejlik, hogy eddig nem volt probléma az EA189-es motorokkal - mondta Matthias Müller.      Elmondta, az Egyesült Államokban a jóval szigorúbb nitrogén-oxid-kibocsátási szabályok miatt "valamivel bonyolultabb" a helyzet. A VW intenzíven együttműködik a hatóságokkal, és bemutatja a motorok megjavítására kidolgozott eljárásokat, amint jóváhagyják azokat a hatóságok - tette hozzá.      Aláhúzta, a VW arra törekszik, hogy a dízelbotrány ne bénító hatást fejtsen ki, hanem katalizátor legyen a cégcsoport átalakításához, modernizálásához. Egy sor átalakítást végrehajtanak, ezek közül a legfontosabb, hogy a politikából ismert szubszidiaritás el alapján lazítják a központi irányítást, az egyes márkáknak és régióknak nagyobb önállóságot biztosítanak, ami azonban nagyobb felelősséget is jelent - mondta a vezérigazgató.      A társaság felügyelőbizottságának elnöke, Hans Dieter Pötsch a dízelbotrány feltárásáról elmondta, hogy hamarosan lezárul az a belső ellenőrzés, amelyben áttekintik a dízelmotorokra vonatkozó összes folyamatot és eljárást. Egy ezzel párhuzamosan, külső szakértők vezetésével folytatott másik vizsgálat 2016-ban is folytatódik. A Jones Day amerikai ügyvédi iroda irányításával zajló vizsgálatban nagyjából 380 alkalmazottól gyűjtöttek be adathordozókat, és 102 terabájtnyi - 50 millió nyomtatott könyvnek megfelelő nagyságú - adattömeget néznek át. A botrány feltárásának harmadik vetülete a felelősség megállapítása jogi értelemben. A tervek szerint mindennek eredményét a VW 2016. április 21-ei közgyűlésén mutatják be.      Az már most látható, hogy "nem egyetlen hibáról, hanem hibák láncolatáról van szó", és ezt a láncolatot nem sikerült a vállalatnak saját erőből megtörnie, mert belső rendszerei nem voltak alkalmasak a visszaélés kiszűrésére - fejtette ki Hans Dieter Pötsch.      Hozzátette, hogy az eddig feltárt adatok alapján csupán néhány ember érintett az ügyben, köztük vezető menedzserek. Elmondta, hogy eddig kilenc munkatársat mentettek fel a dízelbotránnyal kapcsolatban, de még nem tudni biztosan, hogy közülük mennyien követtek el szabálytalanságot, törvénytelenséget.      A botrány azzal kezdődött, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptemberben megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el. (MTI)

Figyelem! Vasárnap hajnalban ne akarjon matricát venni

Hálózati karbantartás miatt szünetel az e-matrica értékesítés november 29-én, vasárnap hajnali 1 és 4 óra között, ebben az időszakban sehol nem tudnak matricát venni az autósok - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) csütörtökön.      A tájékoztatás szerint a NÚSZ saját értékesítési pontjain, valamint az ematrica.nemzetiutdij.hu weboldalon az ügyfélkiszolgálás szünetel.      Az útdíjfizetési szolgáltató arra figyelmeztet, hogy az úthasználati jogosultságot elővételben kell megvásárolni, mert a díjköteles útszakaszokra való felhajtáskor már rendelkezni kell érvényes e-matricával. (MTI)

Még ilyet! A kutyának se kellenek a királyi Ferrarik

Csupán egy vételi ajánlat érkezett I. János Károly volt spanyol uralkodó két Ferrarijára, amelyet nyilvános árverésen akart értékesíteni a spanyol állam.      Az egyetlen érdeklődő kevesebbet ajánlott a meghatározott minimális árnál, ami összesen 695 ezer euró (218,5 millió forint) volt, így a pénzügyminisztérium érvénytelennek nyilvánította az árverést.      Egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz a luxusautók sorsa, amelyeket I. János Károly az Egyesült Arab Emírségektől kapott ajándékba négy éve, miután részt vett a Forma 1-es Abu-Dzabi Nagydíjon, ahol a spanyol Fernando Alonso a második helyet szerezte meg.       Mindkét luxusautó négyüléses Ferrari FF modell, az egyik fekete, a másik ezüstszürke, ez utóbbiról tudható, hogy mindössze 763 kilométert tettek meg vele.       A spanyol király egyszer sem használta őket, rögtön továbbajándékozta az autókat a spanyol államnak. (MTI)

Dízelbotrány: várniuk kell az autótulajdonosoknak

Egyelőre várniuk kell a dízelbotrányban érintett autómárkák tulajdonosainak - mondta Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke az M1 aktuális csatornán hétfőn.     Hangsúlyozta, lényegében ezt a választ kapták azok az autótulajdonosok is, akik személyesen keresték meg az érintett magyarországi forgalmazókat.     Egyelőre nem lehet tudni, hogy valamilyen kártérítés jár-e majd a gépkocsik tulajdonosainak - közölte.     Kovács Kázmér kitért arra, hogy a nitrogén-oxid kibocsátás mérésére alkalmas műszert Magyarországon a műszaki vizsgáknál nem használnak. Hozzátette azt is, hogy a Magyarországon nagy szériában forgalmazott gépkocsiknál nem a hazai közlekedési hatóság mérései alapján állítják ki a típusbizonyítványt.      A környezetre káros, ha a nitrogén-oxid kibocsátás nagyobb a megengedettnél, de hogy egy autótulajdonos számára ez jár-e kézzelfogható hátránnyal, azt még nem tudni - fogalmazott az ügyvéd. A lehetséges hátrányok között említette, hogy a gépkocsik környezetvédelmi besorolásának jelentősége lehet a dugódíjnál vagy a szmogriadónál.     A dízelbotrányban érintett autómárkák vevői számára már elérhetők az alvázszámkereső programok, Kovács Kázmér ezzel kapcsolatban azt mondta, ezek segítségével csak annyi derül ki, hogy egy jármű érintett lehet-e. (MTI)

Volkswagen-konszernesek figyelem! Indul a visszahívogatás

A Volskwagen (VW) januárban kezdheti a dízelbotrányban érintett kocsik visszahívását, az esetek többségében csak egy szoftverfrissítésre lesz szükség - mondta a német társaság vezérigazgatója egy szerdai lapinterjúban.      Matthias Müller a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lapban megjelent interjúban elmondta, hogy a napokban bemutatták megoldási javaslataikat a szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatalnak (BKA), és ha minden a tervezett menetrend szerint halad, akkor 2016 végére "az összes kocsi rendben lesz".      Nagyon sok modellt szereltek az érintett, 2008-tól gyártott EA 189 típusú motorral, ezért "nem három, hanem több ezer" különböző eljárást közül kell kiválasztani a megfelelőt. A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.       A vezérigazgató arra a kérdésre, hogy valóban 11 millió autóról van szó, azt mondta, hogy ennél "remélhetőleg kevesebb" kocsit kell visszahívni.      "Óvatos üzletemberek vagyunk" - mondta arra a kérdésre, hogy elég lesz-e a visszahívás költségeire félretett 6,5 milliárd euró.      Azzal kapcsolatban, hogy az Egyesült Államokban várhatóan pénzbüntetés megfizetésére kötelezik a cégek a visszaélés miatt, Matthias Müller elmondta, hogy csak a sajtóból ismeri az üggyel kapcsolatban keringő, 18 milliárd dollárról szóló becslést.       Hangsúlyozta: figyelembe kell venni, hogy a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációja miatt egyetlen haláleset sem történt, és a VW gyártmányai mindig is biztonságosak voltak és most is azok.      A cég belső vizsgálata még nem ért véget, egyelőre úgy tűnik, hogy mindössze néhány fejlesztőnek van köze a manipulációhoz. Eddig négy munkatársat függesztettek fel, köztük a cégcsoport igazgatóságának három tagját, akik különböző időszakokban a motorfejlesztési területet irányították - mondta Matthias Müller.      A botrány miatt lemondott Martin Winterkorn utódjának szeptember végén kinevezett szakember a 12 márkát összefogó konszern vezérigazgatójaként adott első interjújában kiemelte, hogy a VW erős alapokra épült, és 2-3 év múlva "újra ragyoghat".       Rámutatott, hogy a válság lehetőség is a cég reformjára. A vállalatot "karcsúsítják" és decentralizálják, nagyobb önállóságot biztosítanak az egyes márkáknak, aminek révén növekedhet a hatékonyság és gyorsabban hozhatják meg a döntéseket - mondta Matthias Müller.      A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án megvádolta, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.       A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. Ezek közül nagyjából 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.     A konszernhez tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat, a Skoda, a Volkswagen és a Volkswagen haszonjárművek márka. (MTI)

Nyomozás indult a Volkswagen ellen

Csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják - közölte kedden online kiadásában a The Wall Street Journal.      A bűnügyi eljárást a tárcának a környezetért és a természeti forrásokért felelős osztálya folytatja le. Az ügyben a jövő héten albizottsági meghallgatások kezdődnek az amerikai képviselőházban.      Michael Horn, a Volkswagen amerikai részegének vezetője a 2016-os Passat New York-i bemutatóján hétfő este kifejezte meggyőződését, hogy a cég képes lesz helyreállítani a fogyasztói bizalmat, miután totálisan elvesztették azt.      Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken vádolta meg azzal a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.      A Volkswagen elismerte, hogy a "csaló szoftverrel" folytatott manipuláció világszerte 11 millió járművet érintett.      Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt az Egyesült Államokban.      A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű. (MTI)

Íme a sebességhatárok, ennyivel léphetjük túl azokat

A határállomások mellett nyilván látta a táblákat, amelyek a sebességhatárokról, nappali világításról szólnak. Azok régről maradtak ott, ne is foglalkozzon velük - javasolja a totalcar.hu. Ön, mint külföldi, könnyen hihetné például, hogy nálunk lakott területen 50 km/órás sebességgel szabad menni. Szabadni szabad, de valójában az a kérdés, hogy mennyivel lehet. Elvégre annyival lehet menni, amennyiért még nem büntet meg a rendőr. És ez egy fura kis ország, a bírságolási rendeletben azt mondják, hogy ha a sebességhatár 50 km/óra, akkor a legkisebb büntetési tételhez (tanulja meg a kifejezést: 30 springs) legalább 65-tel kell menni. Igen ám, de a műszereknek is van egy hibahatára, ezért aztán a rendőrök 69 km/órára állítják be a traffipaxot. Tehát a mi rendőreink azért a kis aprópénzért, ami az 50-68 km/óra között van, le sem hajolnak. Minek pöcsöljenek? Bedugulna a város, meg amennyibe a magyar bürokrácia kerül, tényleg többet buknának az egészen adófizetők, tértivevényes levelezéssel, aktagyártással, satöbbivel. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen kisebb szabálysértés esetén még működik a vallomásmegtagadás intézménye, vagyis mindegyik autóst el kéne kapni a helyszínen és jól megbüntetni, mert amilyen nyakas a magyar, utólag úgyis 90 százalékuk letagadná. Ennek megfelelően nyugodjon meg, ha siet. Országúton a 90 helyett 105 a bírságolási határ, autópályán már 150-ig biztos nem szólnak az emberhez. (Akit érdekelnek a részletek, 50 km/h-ig, 50-100 között és 100 fölött sávozták be a büntetési tételeket.) (totalcar.hu)  

Kiderült, mi fogta vissza a Suzukit

A modellváltás technológiai feltételeinek megteremtése miatt csökkent a Magyar Suzuki forgalma és nyeresége tavaly, a Magyarországon gyártott új Vitara modell piaci sikere azonban az idén akár értékesítési rekordot is hozhat a vállalatnak - derült ki vállalat szerdai budapesti eredmény beszámolóján elhangzottakból.      A Magyar Suzuki (MS) Zrt. a márciussal zárt 2014/2015-ös pénzügyi évben 1,539 milliárd euró értékesítési árbevételt ért el az előző évi 1,567 milliárd euró után. Nyeresége 19,1 millió euró lett, az előző évinél 46,4 százalékkal alacsonyabb.      Tavaly a Magyar Suzukinak saját gyártmányú autók értékesítéséből 1,457 milliárd euró bevétele származott, ami 0,8 százalékkal maradt el az előző évitől.      A vállalat tavaly 147 ezer járművet gyártott, 9 százalékkal kevesebbet az előző pénzügyi évi 161 ezernél. A saját gyártású autók értékesítési darabszáma a 2013-as 157 755-ről 150 587-re csökkent, a magyarországi értékesítés viszont 16 százalékkal 4652-re nőtt 4007-ről.      A Magyar Suzuki vezetői a modellváltásra való technikai felkészülésnek tulajdonították a 2014/2015-ös pénzügyi évben elért előző évinél alacsonyabb forgalmi adatokat, a nyereség csökkenését pedig a jelentős mértékben megemelkedett értékesítési költségekre vezették vissza. Az értékesítési árbevételnek az eladási darabszámnál kisebb mértékű csökkenését pedig a magasabb kategóriás modellek növekvő részarányának tulajdonította Krisztián Róbert értékesítési igazgató.      Oura Rjóicsi termelési igazgató a tájékoztatón elmondta, hogy idén tavasszal bemutatott Suzuki Vitara modell piaci sikerének köszönhetően a Magyar Suzuki idei eladásai az eredetileg tervezett 165 ezret "akár 10-15 ezerrel is felülmúlhatják".      Gyurján Ildikó pénzügyi vezérigazgató-helyettes pedig jelezte, hogy az értékesítési árbevétel is minden bizonnyal meghaladja majd a tervezett 1,7 milliárd eurót, bár azt még korai lenne megbecsülni, hogy mennyivel. A Magyar Suzuki eddigi rekordja 2013/2014-es pénzügyi évben elért 1,567 milliárd eurós értékesítési árbevétel volt, ami 11,6 százalékkal haladta meg az előző évit.      Krisztián Róbert értékesítési igazgató rámutatott, hogy a Vitara saját szegmensében az értékesítési statisztikák élére került Magyarországon. Áprilisban 647 autót adott el a Suzuki, amivel 9,61 százalékos piaci részesedésre tett szert, és az eladások egyharmadát pedig már a Vitara adta.      Jól halad a Vitara exportja is - mutatott rá az értékesítési igazgató -, hiszen a kocsiból a gyártás megkezdése óta már több mint 28 500-at exportált a Suzuki. A gyártás beindításakor a Magyar Suzuki eredetileg 70 ezer Vitara előállítását tervezte az első évében.      Az autót egyelőre csak az európai piacokra exportálják, de az eladásokat fokozatosan kiterjesztik arra a 81 országra, ahová az S-CROSS modelleket is szállítják.      Az értékesítési igazgató jelezte, hogy a Suzuki a magyarországi kínálatot az idén egy új importmodellel, a Celerio városi kisautóval tervezi bővíteni.      Takeucsi Naojuki vezérigazgató a vállalat terveiről szólva elmondta, hogy a hangsúlyt elsősorban a versenyképesség fokozására, illetve a beszállítóknál a minőség javítására helyezik majd. Rámutatott, hogy a Magyarországon gyártott S-CROSS modell eladásai Japánban bizonyítják, hogy az esztergomi autók minősége megfelel a világszínvonalnak, "a minőségbiztosítás azonban egy soha véget nem érő folyamat" - hangsúlyozta. A Magyar Suzuki jelenleg mintegy 350 európai beszállítóval dolgozik, ebből 77 magyar. (MTI)

Eladó egy jó kocsi, csak 3,3 milliárd forintot kérnek érte

Egy tizenkét millió dollárra (3,3 milliárd forint) becsült McLaren F1 sportautó lesz a sztárja az RM Auctions és a Sotheby's augusztusra meghirdetett kaliforniai árverésének.      A McClaren mindössze 63 darabot gyártott le a modellből 1992 és 1998 között. Akkoriban egy ilyen autó elkészítése nagyjából három és fél hónapot vett igénybe - idézte fel a The Daily Mail című brit lap internetes kiadása.      A kaliforniai Monterreyben augusztus 13-án árverésre kerülő autóritkaság 1998-ban készült, és a szakértők szerint legkevesebb 12 millió dollárért találhat majd új gazdára. 2013 augusztusában 8,47 millió dollárért cserélt gazdát egy ilyen modell.      A McLaren F1 1998-ban vívta ki a világ leggyorsabb közúti autójának címét, elérve a majdnem 390 kilométeres óránkénti végsebességet.      A szupersportautó híres tulajdonosai közé tartozik Jay Leno, a népszerű The Tonight Show című televíziós műsor egykori házigazdája, Ralph Lauren divattervező, Nick Mason, a Pink Floyd dobosa és a brunei szultán.      Az augusztusi árverésen egy floridai magángyűjtemény további 22 autókülönlegességére, köztük Porsche-, Ferrari-, Lamborghini-, Maserati-, Jaguar- és Bugatti-modellekre licitálhatnak a száguldás szerelmesei. Az aukciótól több mint 65 millió dollár összbevételt várnak. (MTI)

Balesetveszélyes gázpedálok: csaknem 20 ezer autót hívtak vissza

Több mint 17 és félezer gépjárművet kénytelen visszahívni világszerte a brit Aston Martin, egy kínai beszállítója ugyanis gyenge minőségű műanyagot küldött a gyárnak.A hírről a sina.com kínai internetes hírportál számol be a luxusautó-gyártó szerdai bejelentését követően. A portál szerint a kérdéses autók gázpedáljaival akadhat probléma, azok készítésénél ugyanis a beszállító dél-kínai Shenzhen Kexiang vállalat rossz műanyagot használt, amelyet egy másik dél-kínai cégtől, a tungkuani Synthetic Plastic nyersanyagszolgáltatótól szerezett be. A gyenge minőségű műanyag miatt a gázpedál eltörhet, megnövelve ezzel a baleset vagy ütközés kockázatát.    A visszahívás a vállalat összes 2007 novembere és 2013 decembere közti balkormányos és az összes 2012 májusa és 2013 decembere közt gyártott jobbkormányos gépjárművét érinti, ez az elmúlt hat év teljes kibocsátásának háromnegyede. A cég például Európában több mint 7 ezer, az Egyesült Államokban pedig több mint 5 ezer autót hív vissza.    Az Aston Martin a gázpedálok térítésmentes cseréjét ígérte vevőinek, s úgy fogalmazott: nem tud arról, hogy baleset történt volna a hamisítás miatt, 22 esetben jelentettek a tulajdonosok meghibásodást.(MTI)

Figyelem! Ónos esőre, havazásra kell készülni

A meteorológiai előrejelzések alapján már szerda délutántól havas esőre, hószállingózásra vagy kisebb havazásra lehet számítani, a téliesebb időjárás várhatóan kitart a hét hátralévő részéig. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mind a 93 üzemmérnökségén 12 órás váltott műszakokban látják el a szakemberek a szükséges téli munkákat. Megelőzendő a síkosság kialakulását a közútkezelő munkatársai csütörtök reggelig minimum egyszer preventív sószórást végeznek a mintegy 31 ezer kilométeres országos közúthálózaton. A társaság ugyanakkor arra kéri a közlekedőket, hogy fokozott óvatossággal közlekedjenek a következő napokban!A hét hátralévő részére az évszaknak megfelelően immár valóban téliesebbre fordul az időjárás, így a közlekedők havas vagy ónos esőre, hószállingózásra, havazásra is számíthatnak, pénteken és szombaton akár 5-15 centiméternyi hó is hullhat az ország egyes területein. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 93 üzemmérnökségén ezért már szerdán kettes riasztási fokozat van érvényben, közel 700 munkagép van készenlétben és a szakemberek is 12 órás váltott műszakokban látják el feladataikat. Megelőzendő a síkosság kialakulását, a teljes, mintegy 31 ezer kilométeres országos közúthálózaton csütörtök reggelig minimum egyszer végeznek preventív jellegű sószórást a közútkezelő munkatársai. A szükséges védekezési vagy elhárítási munkákat is folyamatosan végzik majd, először a gyorsforgalmi úthálózaton, utána a főutakon, a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a mellékutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése. Mivel közel 31 ezer kilométernyi útról van szó, a folyamatos munkavégzés ellenére lehetnek olyan szakaszok, amelyeken időszakosan téliesebb útviszonyok alakulhatnak ki. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. ezért arra kéri a közlekedőket, hogy fokozott óvatossággal és inkább lassabban, megfontoltabban közlekedjenek, mindig az út- és látási viszonyoknak megfelelően vezessenek. Rengeteg hasznos téli vezetési tanács található a www.utinform.hu oldalon, ahonnan egy tájékoztató anyagot is letölthetnek a közlekedők. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatának munkatársai a hivatalos Facebook és Twitter oldalukon naponta hatszor osztanak meg országos összesítést az aktuális útállapotokról.

Traffipaxtól többé nem kell félni, megoldották a magyarok

Győri appfejlesztő találta ki és valósította meg az utóbbi év legnépszerűbb magyar mobilalkalmazását, a Traffi Huntert - számol be a kisalfold.hu. A rendőrségi traffipaxokat jelző alkalmazást már több mint 110 ezren töltötték le iPhone-ra és Androidra."Gyerekkori barátommal, Zsigai Istvánnal sokat beszélgettünk erről, s ebből született az ötlet: miért is nem próbálunk meg készíteni olyan alkalmazást, ami az alapfunkción kívül sok más hasznos dolgot is tud, s komoly reklámértékkel bír" - nyilatkozta a kisalfold.hu-nak Borbély Roland, a Traffi Hunter fejlesztője. "Az alkalmazásunk legnagyobb előnyének azt gondolom, hogy a hivatalos rendőrségi források mellett az autósok maguk is bejelölhetik a térképen, hol láttak traffit. A kamionosok pedig jelenthetik a sofőr kollégáiknak, hol találkoztak közlekedésfelügyeletes (kpm-es) ellenőrzésekkel.Hangsúlyozni szeretném: az alkalmazásunk nem az ellenőrzések ellen van, sőt, a biztonságos közlekedés mellett kívánjuk letenni a garasunkat. Az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottságával kölcsönösen támogatjuk egymás munkáját" - tette hozzá Borbély Roland.(kisalfold.hu)

Nagyon pörög a Merci Brazíliában

Nico Rosberg, a Mercedes pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró Brazil Nagydíj pénteki első szabadedzésén, mögötte csapattársa, a brit Lewis Hamilton végzett a második helyen. A harmadik legjobb időt a sorozatban kilencedik futamgyőzelmére készülő, immáron négyszeres világbajnok Sebastian Vettel autózta.    Eredmények (a formula1.com alapján):    Brazil Nagydíj, 1. szabadedzés:    ------------------------------------ 1. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:24.781 perc2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:25.2303. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 1:25.3874. Jenson Button (brit, McLaren) 1:25.3915. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:25.5936. Mark Webber (ausztrál, Red Bull) 1:25.797     A további program:    később:2. szabadedzés 17.00       szombat:3. szabadedzés 14.00időmérő edzés 17.00    vasárnap:futam 17.00(MTI)

Ezek a tippek életet menthetnek!

A hideg idő beálltával a Magyar Közút az év legnehezebb feladatai elé néz.A Magyar Közút már készül télre, mindemellett pedig fontos és praktikus tanácsokkal látja el az autósokat.A hófogó rácsok 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat. Hófúvások idején a sózás teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott. Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot tehetünk, folyamatosan takarítjuk a havat az útpályáról. Ónos eső esetén az utak sózása hatástalan, mivel a csapadék folyamatosan lemossa a kijuttatott anyagot a burkolatról, így a síkosságot csak azt követően lehet csökkenteni, ha az eső már elállt. Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közben irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. Amennyiben nem kívánják megelőzni a munkát végző gépjárművet, kérjük, megnövelt követési távolság megtartásával haladjanak mögötte. Ha valaki ilyen munkagéppel találkozik, bízhat abban, hogy hamarosan követi azt egy másik, amely elkezdi tisztítani az utat. A hóeltakarítási munkákat nem egyszerre, hanem az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően először az autópályákon, majd a főutakon, utána a forgalmasabb mellékutakon, végül az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező bekötőutakon látják el. Tehát intenzív havazás esetén nem lesz mindenhol egyszerre fekete a burkolat! Téli közlekedési tanácsok autósoknak 1 A legfontosabb, amit megtehetnek, hogy amint a hőmérséklet tartósan +7 Celsius-fok alá süllyed, téli abroncsot használnak. A nyári abroncsok ennél hidegebb időben nem biztosítanak megfelelő tapadást.2 Indulás előtt mindenképpen ajánlatos a várható időjárási viszonyokról, esetleges útakadályokról tájékozódni.3 Töltse fel ablakmosó tartályát téli folyadékkal és ellenőrizze, hogy megfelelő állapotban vannak-e az ablaktörlő lapátok!4 Érdemes lehet hóláncot is beszerezni, különösen akkor, ha hosszabb kirándulásra vagy hegyi utakra indul. A felszerelést ajánlatos előre begyakorolni.5 Csak tele üzemanyagtartállyal induljon útnak, sőt célszerű a csomagtartóban jól rögzítve elhelyezni egy plusz üzemanyaggal teli kannát. Így egy esetleges elakadás esetén sem okozhat gondot, ha a fűtés miatt járatni kell a motort.6 Tartsa be a látni és látszani elvet! Fontos, hogy indulás előtt alaposan takarítsa le a szélvédőket. Ellenőrizze a gépjármű világítását, valamint az akkumulátor állapotát is.7 Ha bajba kerülne vagy máson kellene segítenie, jól jöhet a vontató kötél, de akár az indítókábel is, így nem árt, ha ezek is helyet kapnak a csomagtartóban. 8 Érdemes jégkaparót és jégoldó sprayt is az autóban tartani, ahogyan jól jöhet elakadáskor egy hóeltakarításra alkalmas lapát vagy egy „hókotró” kefe is.9 Réteges, meleg öltözetben ajánlott útra kelni, és lehetőleg takarók is legyenek az autóban. Egy hosszú út, esetleg elakadás során jól jöhet némi meleg tea vagy más innivaló, valamint némi harapnivaló is.10 Ne előzze meg a narancssárga, illetve villogó jelzést használó gépjárművét! A követési távolságot is érdemes betartania. 11 Ha síkosabb útszakaszra érkezik, lassítson és kerülje a hirtelen kormánymozdulatokat és a fékezést!12 Az autópályán hagyja szabadon a leállósávot, a mentési útvonalat! Amennyiben a leállósávon ragadt, azonnal értesítse a hatóságokat!13 Végül ne felejtse el feltölteni a mobiltelefonját- indulás előtt, nehogy akkor merüljön le, amikor éppen a legnagyobb szükség lenne rá.Amennyiben viszont már megtörtént a baj és elakadt valahol, segítséget a helyileg illetékes önkormányzattól vagy a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es vagy a 105-ös segélyhívó telefonszámon kérhet. Utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a teljes egészében megújult www.utinform.hu oldalon. Akik esetleg a közösségi oldalakon keresztül szeretnek információhoz hozzájutni, azoknak ajánljuk Útinform szolgálatunk hivatalos Facebook (www.facebook.com/UtinformKozut) és Twitter (www.twitter.com/utinform) oldalát is. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatunknál kezdeni.

Tényleg ilyen rútul néznek majd ki a Forma-1-es autók?

A Formula-1-es csapatok aggódnak, hogy az új technikai szabályozások miatt minden eddiginél rútabb autókat kell építeniük.A jövő évi szabályok értelmében a kasztni magas (525 mm), az orrkúp csúcsa viszont alacsony (185 mm). Ám az előírások csak egy viszonylag keskeny részen követelik meg az ilyen alacsonyra leérő orrkúpot, a csapatok pedig minimalizálni akarják ennek méretét, hogy minél több levegő juthasson a kasztni alá. Ez ahhoz vezethet, hogy egy keskeny, hegyes nyúlvány fog kiállni a magasabb és zömökebb, a törésteszteknek is megfelelő orrkúpból, mely bármily bizarrul is fest, megfelel a szabályoknak - írja a formula.hu. Valószínűleg nem minden csapat fogja követni ezt az extrém fejlesztési irányt, de úgy tűnik, több élcsapat is úgy véli, hogy ez a legjobb megoldás.Fotó alább!