°C
TIME DATE
Ma Szilvia nap van.

Váltóláz

Budapesten lesz a Jaguár legújabb fejlesztő központja

Budapesten lesz a legnagyobb nagy-britanniai autóipari vállalat, a Jaguár új műszaki fejlesztő központja - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Kossuth rádió péntek déli Krónika című műsorában.      Szijjártó Péter elmondta: a Jaguár budapesti központjában az új modellek létrehozásával és bevezetésével kapcsolatos fejlesztéseken dolgoznak majd. A központ jelentőségét az adja, hogy az új Jaguár modellek 2020-tól alapvetően már elektromos meghajtással futnak.      A jövő év elején megnyíló központban első lépésben 100 magyar mérnök dolgozik majd az elektromos meghajtás és az informatikai fejlesztés területén - tette hozzá.      Aláhúzta, a központ klasszikus szellemi műhely lesz, amely a Nagy-Britanniából irányított fejlesztésekben vesz részt. A Jaguár tavaly 4 milliárd fontot költött kutatás-fejlesztésre - mondta Szijjártó Péter.      A beruházás jelentőségét mutatja az is, hogy a Jaguárnak a budapestihez hasonló központja csak Nagy-Britanniában, Írországban, Észak-Amerikában és Kínában van - közölte.      A miniszter szerint a Jaguár döntésekor sokat nyomott a latban a magyar adópolitika, ugyanis Európában itt a legalacsonyabb a társasági adó, valamint a kutatás-fejlesztéshez kapcsolódó adókedvezmények és a magyar műszaki felsőoktatás magas színvonala is.      Kiemelte: ez a beruházás is remekül illeszkedik a magyar gazdaság dimenzióváltásához, amely előtérbe helyezi a csúcstechnológiát és magas hozzáadott értéket. A beruházás megerősíti a magyar-brit befektetői kapcsolatokat és az autógyártás szerepét a magyar gazdaságban - jegyezte meg.      Közölte, a magyar autóipar termelési értéke ez év végére várhatóan meghaladja a 8500 milliárd forintot, az év első nyolc hónapjában a gazdasági kibocsátás több mint 28,2 százalékát az autóipar adta és az itt készülő járművek 91 százalékát exportálják.      Elmondta azt is, hogy az emberek és a kormány erőfeszítéseinek köszönhetően a magyar gazdaság tartósan 4 százalék feletti növekedést érhet el. Magyarország már nem a probléma, hanem a megoldás része, a visegrádi összefogás gazdasági növekedése jóval meghaladja az európai növekedés ütemét, hosszú távon ebből a régióból jön majd az európai növekedés - hangoztatta a Szijjártó Péter. (MTI)

6 éve nem volt ilyen a magyar autópiacon

Csökkent a magyarországi használtautó-import a harmadik negyedévben, a 2012 óta nem tapasztalt negatív negyedéves eredmény a szigorodó forgalomba helyezési szabályokkal és a magas euróárfolyammal magyarázható - ismerteti a Das WeltAuto az MTI-hez eljuttatott közleményében.     Frank György, az országos hálózattal rendelkező használtautó-kereskedő cég márkaigazgatója szerint az év eleje óta hatályos, a külföldről érkező kocsikra vonatkozó kötelező eredetiségvizsgálat hatása az első fél év után már megmutatkozik abban, hogy az illegális tevékenységet folytató kereskedések visszaszorultak. Egyre több hazai vásárló ismeri fel ugyanakkor,  hogy érdemes a szabályosan kereskedők felé fordulni - jegyezte meg.     Jelezte: a használtautó importot jelentősen befolyásolja a magas forint-euró árfolyam is.     Az MTI-hez eljuttatott közleményében a Das WeltAuto a Datahouse adatai alapján ismertette: az idén a harmadik negyedévben 40 902 használt gépkocsi érkezett Magyarországra, 2,4 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A közlemény rámutat: januártól szeptemberig még így is nőtt a piac, a növekedés üteme azonban 4 százalékra mérséklődött. Tavaly az első kilenc hónapban még 10,9 százalékos volt a bővülés. Az idén az első kilenc hónap alatt összesen 120 005 külföldről behozott használt autó kapott magyar forgalmit, 4601 autóval gyarapodott az import.     A kormegoszlás nem változott nagyságrendileg: a beérkezett járművek 60 százaléka 10 évnél idősebb volt, és mindössze 20 százaléka 5 évnél fiatalabb - hívják fel a figyelmet.     A Das WeltAuto a Volkswagen csoport márkáit forgalmazó Porsche Hungaria használtautó-üzletága, amely 30 értékesítőhellyel rendelkezik országszerte. A hálózat 2017-ben 6784 állapotfelmérésen átesett, szervizelt, garanciális használt autót értékesített, 8 százalékkal többet, mint az előző évben.

Döbbenet: 43 millió súlyosan környezetszennyező dízel van az EU-ban

Mintegy 43 millió súlyosan környezetszennyező dízelüzemű jármű közlekedik az Európai Unió útjain, és a számuk tovább nő immár három évvel a dízelbotrány kirobbanása után is - írta keddi jelentésében a Transport&Environment (T&E - Közlekedés és Környezet) nevű nemzetközi civil szervezet.     A súlyosan környezetszennyező dízeljárművek száma csak tavaly óta 5 millióval, a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos visszaélések ügyében még 2015-ben kirobbant botrány óta pedig 14 millióval nőtt az EU-ban - közölték.     Számuk most Franciaországban a legmagasabb, nagyjából 8,7 millió, amit Németország követ 8,2 millióval, az Egyesült Királyság 7,3 millióval, valamint Olaszország 5,3 millióval. Mint írták, ezen autók egy jelentős része végül Kelet-Európában vagy Afrikában köt ki.     "Sokkoló látni, hogy a piszkos dízeljárművek száma még három évvel a botrány kirobbanása után is nő" - hangsúlyozta Florent Grelier, a T&E munkatársa.     "Amennyiben Európa nem cselekszik, ezek az autók még évtizedekig fogják károsítani az emberek egészségét és szennyezni a városokat világszerte" - tette hozzá.     Az értékelésben rámutattak, hogy körülbelül kilencszer több nitrogén-oxidot bocsátanak ki a határértéknél valós vezetési körülmények között még azok a dízelautók is, amelyek átmentek a nem laboratóriumi, hanem használat közbeni méréseken alapuló új uniós teszteken.     A brüsszeli székhelyű szervezet kiemelte, hogy a belsőégésű motorok nem nevezhetők tisztának és a belátható jövőben továbbra is nagymértékben szennyezni fogják a környezetet. A jelentésben aláhúzták, hogy az autógyártók mindig újabb és újabb módszereket fognak kitalálni a tesztek megkerülésére, az egyetlen járható utat ezért az elektromos, zéró kibocsátású járművek jelentik.     A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) vizsgálatainak hatására 2015-ben ismerte el, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amellyel kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátási előírások. A botrány mintegy 11 millió gépjárművet érintett, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el. (MTI)

700 ezer autót hív vissza a Volkswagen

Elektronikai meghibásodás veszélye miatt visszahív szervizre 700 ezer Tiguan és Touran típusú autót a Volkswagen - jelentették be hétfőn a német autógyár wolfsburgi központjában.      A visszahívás a Tiguan városi terepjáró és a Touran egyterű autó tetőablakkal és hangulatvilágítással felszerelt új modelljeire vonatkozik. A meghibásodás a panorámatető megvilágításában keletkezhet, a berendezésbe nedvesség szivároghat be, ami rövidzárlatot okozhat. A legrosszabb esetben tűz keletkezhet az autóban.       Az autókat továbbra is lehet használni, de ha a tetőablak vezérlő modulja körül nedvesség beszivárgására utaló barnás folt jelenik meg, sürgősen a legközelebbi szakszervizbe kell hajtani - mondta a gyártó szóvivője német hírportálok beszámolói szerint.     A meghibásodás az idén július 5. előtt gyártott autóknál fordulhat elő. A legtöbb érintett gyártmányt Németországon kívül értékesítették. (MTI)

Visszafizettetik a németekkel az elektromos autók utáni kedvezményt

Országszerte mintegy 800 Tesla S tulajdonosnak kell Németországban visszafizetnie azt a 4000 eurós (mintegy 1,3 millió forint) kedvezményt, amelyet a jármű megvásárlásakor kaptak - közölte szerdán az ügyben illetékes német hatóság. A Tesla beperelte a német államot a döntés miatt.      A döntés hátterében a kedvezményekről határozó német Szövetségi Gazdasági és Exportellenőrzési Hivatal (Bafa) és a Tesla közötti vita áll. Az elektromos hajtású autók után járó kedvezmény egyik feltétele ugyanis az, hogy az autó nettó listaárának kevesebbnek kell lennie 60 ezer eurónál. A legtöbb eladott Tesla S drágább ennél, de az autógyártó beleegyezett, hogy a német piacon elérhetővé teszi a kocsi komfortcsomag nélküli változatát, amelynek az ára alacsonyabb a megszabott értékhatárnál. A Bafa ennek ellenére levette a Tesla S-t a támogatható autók listájáról, mert az alapmodell a hatóság szerint egyszerűen nem megvásárolható, nem lehet ilyet kapni Németországban.      A Tesla vitatja mindezt. Azt állítják, rendelhető az alapmodell, és már szállítottak is ilyen autókat Németországba. Az amerikai autógyártó emellett azt veti a német kormány szemére, hogy szándékosan állították olyan szintre a kedvezmény feltételéül szabott értékhatárt, amely a Teslát kiszorítja a támogatott autók köréből. Emiatt korábban az Európai Bizottságnál is panaszt tettek.      A Tesla szerint a Bafa döntése igazságtalan és méltánytalan a tulajdonosokkal szemben, és ellentmond a támogatási program céljainak. A vállalat azt is közölte, hogy megtéríti vevőinek a visszafizetendő összeget.      Nem sokkal később a frankfurti bíróság egyik szóvivője közölte a Die Welt című lappal, hogy a Tesla beperelte a német államot a döntés miatt. Az amerikai autógyártó német leányvállalata azt akarja elérni, hogy vásárlóinak ne kelljen visszafizetnie az állami támogatást. Ezért megtámadták a bíróságon a Bafa döntését, miszerint a Tesla S nem támogatható, mert nem kapható a 60 ezer eurónál olcsóbb változat.      A visszafizetési kötelezettség a március 6. előtt vásárolt Tesla S típusú autókra vonatkozik. Őket a Bafa írásban értesíti. A határidő után vásárolt autók tulajdonosai igényelhetik ugyan a kedvezményt, de az adásvételi szerződés mellett azt is igazolniuk kell, hogy milyen felszereltségű az autójuk.      Az elektromos és hibrid meghajtású autókra vonatkozó kedvezmény 2016 júliusa óta igényelhető Németországban. A tisztán elektromos autók után 4000, a hibrid kocsik után 3000 euró igényelhető. Az összeg felét a szövetségi költségvetés, a másik felét az autógyártók állják. (MTI)

Új gyárat épít a Mercedes Kecskeméten

A Mercedes-Benz Cars megkezdi új autógyára építését Kecskeméten, a beruházás egymilliárd euróból, mintegy 320 milliárd forintból valósul meg és több mint 2500 új munkahelyet teremt.      Az új gyárban a termelés a tervek szerint 2020-ban indul.      Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a működő autógyár szomszédságában felépülő új gyár digitális alapkövének elhelyezése előtt kedden a helyszínen elmondta: rendkívül magas technológiai színvonalat képviselő és hozzáadott-értéket előállító beruházás valósul meg Kecskeméten.      Hozzátette: ma Magyarországon hatezer német vállalat 300 ezer magyar embernek ad munkát. Az összes Magyarországra érkezett külföldi működő tőke egynegyede német vállalatok nevéhez, beruházásaihoz, döntéseihez fűződik - közölte. (MTI)

Dízelek Németországban: OFF

Életbe lépett csütörtökön az első dízelautó-használati korlátozás Németországban, a légszennyezettség miatt bevezetett intézkedést Hamburgot, az ország második legnagyobb városát és a régebbi dízelmotorral működő kocsikat érinti.      Az 1,8 millió lakosú város Altona nevű kerületének egyik nagy forgalmú főútvonala, a Max Brauer Allee egyik 580 méteres szakaszáról valamennyi járművet kitiltottak, amely Euro 6-osnál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízelmotorral működik. Egy másik forgalmas altonai utca, a Stresemannstrasse egyik 1,6 kilométeres szakaszáról pedig az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású motorral üzemelő teherautókat tiltották ki.       A korlátozásra és az elkerülő útvonalakra száznál is több közlekedési tábla hívja fel a közlekedők figyelmét. A rendőrség szúrópróbaszerűen ellenőrzi a behajtási tilalom betartását, és egyelőre csak figyelmeztet. Később büntet is, a szabályszegő autósok 25 euró (8000 forint), a teherautósok 75 euró bírságot kapnak. A korlátozás nagyjából 180 ezer hamburgi autóst érint.       Jens Kerstan környezetvédelmi szenátor csütörtöki tájékoztatóján hangsúlyozta, hogy a nitrogén-dioxid-szennyezés csökkentésének minden egyéb lehetőséget kimerítették, így nem volt más választásuk, mint a dízelüzemű járművek használatának korlátozása.      A tartományi rangú város kormányának környezetvédelmi ügyekért felelős tagja hozzátette, hogy a korlátozást akkor vonják vissza, ha az  egészségügyi határérték alá süllyed a levegő nitrogén-dioxid-tartalma, vagy ha a szövetségi kormány az érintett járművek korszerűsítésére kötelezi a gyártókat. A Zöldek pártjának politikusa bírálta a szövetségi kormány politikáját, szerinte a berlini vezetés az autóipari cégeket védi a polgárok egészsége helyett.      A korlátozás lakossági fogadtatása vegyes. A Max Brauer Allee egyik kávézójának üzemeltetője, Hans Hetges az Norddeutscher Rundfunk (NDR) regionális közszolgálati médiatársaságnak elmondta, hogy a környékbeliek már régóta dühösek a döntéshozókra a rossz levegő miatt. Az út mellett már több mint egy évtizede működik egy mérőberendezés, amely mindig is az egészségügyi határértéket meghaladó szennyezettségi értékeket mutatott, "és soha nem történt semmi".       A korlátozást végül csak azért vezették be, mert "Brüsszel azt mondja, hogy mostantól fizetnetek kell" a légszennyezettség miatt - tette hozzá a hamburgi férfi, akinek 35 éve van kávézója a Max Brauer Allee-n.      Sascha Stratmann, aki vásári standján friss epret árul az út mentén, azt mondta, hogy a behajtási korlátozás "elmebaj". Felvetette, vajon mire jó két kilométernyi útszakasz lezárása, ha három kilométert kell miatta kerülni.     A végeredmény az, hogy még több kipufogógáz kerül a levegőbe - mondta a kereskedő az NDR-nek.      A korlátozás alapja a szövetségi közigazgatási bíróság  februári döntése, amely lehetővé tette, hogy kitiltsák a régebbi dízelüzemű járműveket a szennyezett levegőjű városokból. A döntés több millió tulajdonost érinthet Németországban, járműveik értéke a használat korlátozásának lehetősége miatt csökkenhet, a motor átalakítása pedig a gyártókat terhelheti meg milliárd eurós nagyságrendű költségekkel.      Az Európai Bizottság május közepén beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-dioxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt. A Brüsszel által indított per súlyos pénzbüntetéssel érhet véget.      Kormányzati adatok szerint a szennyezettség nagyjából 70 településen haladja meg az európai uniós szabályokban engedélyezett szintet. A Bild című lap csütörtöki összeállítása szerint Hamburg után csaknem valamennyi nagyvárosban korlátozhatják a dízelautók használatát, a többi között Berlinben, Münchenben, Frankfurtban és Stuttgartban is szükség lehet erre a légszennyezettség miatt.      A szövetségi kormány korlátozások, behajtási tilalmak nélkül kívánja orvosolni a problémát. Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter május közepén bejelentette, hogy az önkormányzatokkal kidolgoznak egy programot, amelynek végrehajtásával 10 alá csökken a légszennyezéssel sújtott települések száma a dízelmotoros járművek kitiltása nélkül. (MTI)

Szerencsés vagy debreceni, hogy nem hamburgi vagy

A légszennyezettség miatt korlátozást vezetnek be az Euro 6-osnál régebbi dízelüzemű járművek használatára május végétől Hamburgban - jelentette be szerdán a tartományi rangú német nagyváros környezetvédelmi hatósága.     A hatóság közleménye szerint az Altona nevű városrészben vezetnek be korlátozást, május 31-től  két útszakaszon, nagyjából 2,2 kilométer hosszúságban.     Az egyik, 580 méteres szakaszról valamennyi járművet kitiltják, amelynek dízelmotorja az Euro 6-osnál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású, a másik, 1,6 kilométeres szakaszról pedig az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású motorral üzemelő teherautókat tiltják ki.     Ez az első németországi korlátozás a dízelüzemű járművek használatában, amióta a szövetségi közigazgatási bíróság egy februári döntésével lehetővé tette, hogy kitiltsák az ilyen járműveket a szennyezett levegőjű városokból.     A bírósági döntés több millió tulajdonost érinthet Németországban, járműveik értéke a használat korlátozásának lehetősége miatt csökkenhet, a motor átalakítása a gyártókat terhelheti meg milliárd eurós nagyságrendű költségekkel. (MTI)

Fontos!!! A rendőrség nem kéri a műszaki vizsgálati bizonyítványt

A rendőrség továbbra sem kéri a műszaki vizsgálati bizonyítványt az autósoktól - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata pénteken a rendőrség honlapján, cáfolva a témában megjelent sajtóhíreket, amelyek szerint a május 20-a után vizsgáztatott gépjárművek esetében a forgalmi engedély mellett a műszaki vizsgálati bizonyítványt is be kell mutatni a helyszínen az ellenőrzést végző rendőrnek.     A közleményben hangsúlyozták, egy rendeletmódosítás alapján a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatása kizárólag jármű-honosítási eljárásra értendő.     A közúti közlekedési ellenőrzés során a bizonyítvány bemutatására továbbra sem kötelezhető a járművezető, így a rendőrség május 20-át követően sem kéri a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatását az ellenőrzéskor - emelték ki.     Hozzátették, ha az intézkedő rendőrnek a forgalmi engedélyben vagy a vezetői engedélyben foglaltakon túlmenően további adatra van szüksége, azt a rendelkezésre álló nyilvántartásokból fogja megállapítani. (MTI)

Története legjobb évét zárta tavaly a kecskeméti Mercedes gyár

A tavalyi volt a kecskeméti Mercedes gyár  eddigi legjobb éve: több mint 190 ezer autót gyártottak az üzemben, 4,1 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, az árbevétel ugyancsak több mint 4 százalékkal, 3,6 milliárd euróra emelkedett - mondta Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.      Josip Niksic, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. pénzügyi igazgatója közölte: 2017-ben több mint 50 százalékra nőtt a magyar beszállítók részaránya. Magyarországon a Mercedes 23 millió euró iparűzési adót és járulékot fizetett be tavaly a központi büdzsébe és a kecskeméti önkormányzatnak - tette hozzá.      Kiemelte: a cég nyeresége fedezte egyebek mellett az 580 millió eurós karosszéria-üzem és az 1 milliárd euróba kerülő gyár beruházását, a nyeresége így Magyarországon maradt.      A tájékoztatón beszámoltak arról is, hogy tovább bővül a kecskeméti Mercedes gyár termelése, az autógyártó és magyar leányvállalatainak vezetése stabilnak látja a cég magyarországi jövőjét.      Christian Wolff kiemelte: 2018-ra már most megvannak a megrendelések, megteltek a gyártási könyvek. Hozzátette: néhány hét múlva leteszik az új gyár alapkövét, emellett fejlesztették a meglévő üzemet is, amelyben már gyártják a megújult A-osztály típusú személykocsikat, a következő időszakban legalább 2500 embert vesznek majd fel a meglévő 4000 dolgozó mellé.      A Mercedes sokat tesz a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért is, amely 2020-ban 80 százalékkal lesz alacsonyabb a 2012-es értéknél: a tervek szerint 2020-ra minden legyártott autó után legfeljebb egy tábla csokoládé súlyának megfelelő hulladék keletkezik majd.      A hazai értékesítést végző Mercedes-Benz Hungaria Kft. 26 százalékkal növelte árbevételét, amely elérte a 101 milliárd forintot. A dolgozók száma 10 százalékkal emelkedett - mondta Jörg Schmidt, a cég vezetője.      Jörg Schmidt kifejtette: a Mercedes-Benz 2017 után 2018 első negyedévében továbbra is piacvezető a prémium személyautók szegmensében 863 értékesített gépkocsival, amely 2017 azonos időszakához képest 33 százalékos növekedés.      "Minden mutatószám azt igazolja, hogy jó döntés volt hosszú távon befektetni, és Magyarországot választani kompakt autóink egyik gyártóhelyszíneként" - mondta Josip Niksic.      Christian Wolff elmondta: az új karosszériaüzemben nemrég megkezdődött az új A-osztály típusú kompakt autók gyártása, ami a jelenlegi B-osztály termelését váltja fel. Az első sorozatgyártású autót az Együtt a Kecskeméti Családokért Alapítvány kapja.      Christian Wolff hangsúlyozta: a magyar munkavállalók értékelése szerint a Mercedes-Benz gyár lett idén a legvonzóbb hazai munkáltató - emelte ki az ügyvezető igazgatója.      Kifejtette: tavaly kezdődtek el a Mercedes-Benz második gyárának előkészítő, és tereprendezési munkálatai. Az 1 milliárd eurós beruházás eredményeként egy csúcstechnológiával rendelkező, hatékony gyártási egység létesül az évtized végére. Az új "full-flex" gyárban digitális folyamatvezérléssel, rugalmas termelési rendszerben első- és hátsókerék-meghajtású személygépkocsik is készülhetnek majd - tette hozzá Christian Wolff.      Jelezte: 2017 szeptemberében megkezdődött a nyolcezer négyzetméteres képzési központ - a Mercedes-Benz Academy Kecskemét - építése. Az intézmény elsősorban a duális képzésben résztvevő középiskolásoknak és főiskolai hallgatóknak biztosítja majd a legkorszerűbb oktatási eszközöket és technikákat. 2018 szeptemberétől mintegy 250 tanuló és hallgató kezdi majd tanulmányait a duális képzési rendszer keretében - jelezte Christian Wolff. (MTI)

Géntérkép alapján testreszabott egyedi autókat kínál a BMW

A vevő géntérképe alapján testreszabott egyedi autót ígér a vasárnapi brit sajtót elöntő hirdetési kampányában a német BMW autógyár - legalábbis azoknak a brit vásárlóknak, akik elfelejtettek rápillantani a naptárra. Április 1. Ugyebár.     A féloldalas hirdetések szerint a BMW legújabb találmánya a DNA Configurator - vagyis egy olyan tervezési mechanizmus, amely a vásárlójelölt DNS-mintája alapján állítja össze a vevő egyéni adottságainak leginkább megfelelő felszereltségű autót.     Az érdeklődőknek mindössze annyit kell tenniük, hogy megnyalják a hirdetés bal alsó sarkában feltüntetett, stilizált DNS-molekulaábrát, és a nyálmintát elviszik a BMW hozzájuk legközelebb eső genetikai tervezőközpontjába (BMW Genetic Engineering Centre).     A központ szakértői a mintából kinyert DNS-kód alapján olyan autókonfigurációt dolgoznak ki, amely a belső tér legapróbb részleteitől a vevőjelölt biológiailag meghatározott vezetési stílusához alkalmazkodó sebességváltó-áttételekig mindenben a majdani tulajdonos adottságaihoz igazodik.     A BMW már korábbi április 1-jéken is kínált különleges, kizárólag erre a napra "kifejlesztett" modelleket.     A cég 2013-ban ezen a napon például arról tájékoztatta a brit újságolvasókat, hogy Vilmos herceg, a brit trón majdani várományosa és akkor még első - jelenleg immár harmadik - gyermekükkel várandós hitvese, Katalin hercegnő elsőszülöttjének érkezése alkalmából P.R.A.M. márkanéven vászontetős, két- vagy négykerék-meghajtású babakocsit hozott forgalomba korlátozott példányszámban a brit piacon.     A P.R.A.M. ("pram" angolul: babakocsi) rövidítés feloldása Postnatal Royal Auto Mobile, vagyis szabad fordításban az újszülött világra jötte után használatos királyi önjáró volt. A hercegnői rózsaszín (Princess Pink) vagy királyi kék (Royal Blue) kivitelben kínált babajármű természetesen légkondicionált, és alapfelszereltségként kihúzható zászlórudakkal is ellátták.     A luxuskivitelű babakocsit N.A.P.P.I.E. rendszerű ("nappy" angolul: pelenka) motorral szerelte fel a gyártó. Ez nem más, mint a Nanny-Assisting Petrol-Powered Injection Engine, vagyis a dajkakímélő benzinüzemű üzemanyag-befecskendezéses motor.     Egy korábbi április 1-jei hirdetésében a bajor autógyár arról értesítette brit vevőit, hogy beszédes szélvédővel ellátott járműveket készül forgalmazni Nagy-Britanniában, lehetővé téve a sokoldalú kommunikációt a külvilággal. A (dátumról elfeledkező) sofőrnek csak annyi (lett volna) a dolga, hogy hangosan kimondja, amit a közlekedés többi részvevőjével tudatni szeretne, vagy amit róluk gondol, és mondandóját a szélvédőbe ágyazott mikrorészecskék azonnal jól olvashatóan, hatalmas betűkkel kiírják az üvegfelületre. (MTI)

Dízelbotrány - Házkutatást tartottak a BMW központjában

Házkutatást tartottak kedden a BMW német autógyártó társaság müncheni központjában és egy ausztriai telephelyén a versenytárs Volkswagen (VW) dízelbotrányához hasonló manipuláció gyanújával.      A müncheni ügyészség közleménye szerint 11 400 rendbeli csalás gyanújával indítottak eljárást, nagyjából 100 ügyész és rendőr részvételével házkutatást tartottak a társaság központjában és egy meg nem nevezett ausztriai helyszínen. Sajtóértesülések szerint ez a felső-ausztriai Steyrben működő motorgyár, ahol naponta 6000 BMW-motort szerelnek össze.      A közlemény szerint a német közúti közlekedési hatóság (KBA) február 22-én tájékoztatta az ügyészséget, hogy a BMW képviselői elismerték, hogy a motor károsanyag-kibocsátását szabálytalanul befolyásoló szoftvert telepítettek a 750xd és az M5500xd típusú modellekbe. A tájékoztatás és további információk beszerzése alapján február 27-én nyomozást indítottak ismeretlen BMW-alkalmazottak ellen azzal a gyanúval, hogy olyan szoftverrel szereltek fel motorokat, amelynek révén a kipufogógáz-tisztítási rendszer csak vizsgálati körülmények között működik megfelelően, és így a motor a közúti forgalomban a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki.      A BMW szerint nem jogsértés történt, hanem csupán tévedés. A házkutatás tényét megerősítő közleményükben azt írták, hogy tévedésből nem a kiszemelt modellváltozatokhoz rendeltek hozzá "korrekt módon kifejlesztett szoftver-részfunkciókat". Ezért tervezik, hogy visszahívják az érintett 11 400 autót, és kijavítják a hibát.      A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a társaságot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A gyártó elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW  mintegy 11 millió gyártmányát érinti, 8,5 milliót az EU-ban adtak el.      Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely tavaly bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál. (MTI)

Ezek voltak Európa kedvenc autói 2017-ben

A toplista élén található modellt még csak megközelíteni sem tudták a riválisai - számol be a hvg.hu. A Jato Dynamics jelentése szerint az idei esztendő első tizenegy hónapjában mintegy 14,43 millió új személyautót adtak el Európában, ami 3,8 százalékos növekedést jelent az előző esztendő hasonló időszakához képest. A toplista első tíz helyéből csak kettőn találhatunk SUV-ot: a Nissan Quasqai az ötödik, a Volkswagen Tiguaen pedig a nyolcadik. És akkor íme a teljes lista: 1. Volkswagen Golf – 445 206 darab 2. Renault Clio – 298 990 darab 3. Volkswagen Polo – 255 370 darab 4. Ford Fiesta – 237 770 darab 5. Nissan Qashqai – 230 860 darab 6. Peugeot 208 – 225 198 darab 7. Opel/Vauxhall Corsa – 221 497 darab 8. Volkswagen Tiguan – 218 238 darab 9. Skoda Octavia – 214 329 darab 10. Opel/Vauxhall Astra – 204 742 darab.

Egy ország, ahol 5 év alatt 530 ezer(!) kilométernyi autóutat építettek

Kínában 530 ezer kilométernyi autóút épült az elmúlt öt év alatt az ázsiai ország közlekedési minisztériumának csütörtökön közölt adatai szerint.     Az erről beszámoló Hszinhua kínai hírügynökség kiemelte, hogy gyakorlatilag elkészült a tervezett tíz közlekedési folyosó, amelyből öt észak-déli, a másik öt pedig kelet-nyugati irányú.     A közlekedési minisztérium adatai szerint öt év alatt 1,28 millió kilométernyi utat építettek falun, így már a kínai falvak több mint 98 százaléka szilárd útburkolattal rendelkezik. (MTI)

Egy 60 éves, akit te is ismersz: boldog születésnapot!

Hatvan éve, 1957. november 7-én hagyta el a kelet-németországi zwickaui autógyárat az első Trabant gépkocsi. Isten éltesse a Trabit! Fotók: MTI

Van itt pénz, rengeteg új autó a magyar utakon

A forgalomba helyezett új személygépkocsik száma októberben 30,4 százalékkal, az első tíz hónapban 20,2 nőtt az egy évvel korábbihoz képest Magyarországon - közölte a Carinfo.hu csütörtökön az MTI-vel.        Az autópiaci portál összesítése szerint idén októberben 10 366-re nőtt a forgalomba helyezett új autók száma a tavalyi 7 951-ről, az első 10 hónapban 93 056 új autó állt forgalomba.   Még jelentősebb volt a havi növekedés az új kishaszongépjárműveknél: októberben a 2180 fogalomba állított új jármű 39,9 százalékkal haladja meg a tavaly októberit. Ugyanakkor az első 10 havi összevetésben az idei 15 492 forgalomba helyezés 9 százalékkal volt kevesebb a tavalyinál. A nagyhaszongépjárművek kategóriájában: az októberi a 621 új forgalomba helyezés 27 százalékkal haladja meg a tavalyit, az első 10 hónapban 4788 új nagyhaszongépjárművet helyeztek forgalomba 15,5 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. (MTI)

Na végre: jön a kötelező - online

A biztosítók jó része már felkészült az online kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződések bevezetésére - mondta Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szóvivője kedden az M1 aktuális csatornán.     Hozzátette: már a parlament előtt van egy törvénymódosítás, amelyet ha elfogadnak akkor a jövőben a kgfb törvényből kikerül majd az a rendelkezés, hogy "a biztosítási szerződés a felek írásbeli megállapodásával jön létre". A döntés lényege, hogy a törvénymódosítást követően már írásbeliség és papír nélkül is lehet majd kgfb szerződést kötni, illetve felmondani - közölte a szóvivő.     Jelenleg ha valaki az interneten köt biztosítást, akkor a szerződést ki kell nyomtatni és aláírva vissza kell küldeni a biztosítóhoz, a törvénymódosítás elfogadása után azonban a szerződés visszaküldésére már nem lesz szükség - mondta Gilyén Ágnes.     Kiemelte: több mint 4,8 millió kgfb szerződés van a piacon és ha az új rendelkezés életbe lép, akkor az minden kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra vonatkozni fog. A törvénymódosításnak elsősorban a magánszemélyek és személyautók esetében van jelentősége.       Gilyén Ágnes szólt arról is, hogy ez a módosítás lényegesen egyszerűsíti az alkusz cégek munkáját, ugyanis a törvénymódosítást követően már az alkusz cégnek sem kell majd faxon vagy szkennelve a megbízási szerződést eljuttatni, ez digitálisan megoldhatóvá válik. Ennek következtében pedig csökkenek majd az alkusz cégek adminisztrációs költségei is.       A Mabisz szóvivője szerint a kgfb szerződéseknél az online ügyintézés vélhetően csökkenti majd az árakat, ugyanakkor megjegyezte, hogy a papír alapú ügyintézés is megmarad, az online szerződéskötés egy lehetőség. (MTI)

Van valami, ami beelőzte a platinát

A robbanómotorok katalizátoraiban használt nemesfémek közül a palládium ára 2001 óta most először haladja meg a platináét, amit alapvetően a benzinüzemű személygépkocsik iránti kereslet növekedése okoz - közölte  Juhász Gergely, az árupiaci befektetésekkel foglalkozó Conclude Befektetési Zrt. vezérigazgatója az MTI-vel.      A benzinüzemű autók katalizátoraiba ugyanis a gyártók nagyobb arányban építenek be palládiumot, mint platinát, és a palládium iránti növekvő igények hajtották fel az árfolyamát.        Mind a két nemesfém fontos alapanyaga a robbanómotorok katalizátorainak, így mind a platinának, mind a palládiumnak fontos szerepe van a levegőminőség javításában. A palládium árfolyamára az hatott elsősorban, hogy világszerte szigorodnak a környezetvédelmi előírások és az autógyártók a dízelautókkal szemben teret nyerő benzin-meghajtású kocsikba inkább palládiumos katalizátort építenek be - magyarázta Juhász Gergely.      Míg a palládium unciája (1 uncia=31,1035 gramm) 930 dollár körül van a világpiacon, addig a platináé 915 dollár körüli, noha 2016 végén a palládium még 222 dollárral olcsóbb volt a platinánál.           A vezérigazgató elmondta: különösen a világ két legnagyobb autópiacán, az Egyesült Államokban és Kínában részesítik előnyben a benzinüzemű kocsikat gyártók a palládiumot a platinával szemben. A növekvő palládium-keresletet már 2016-ban sem fedezte a kínálat, emiatt 163 ezer unciás hiány alakult ki a piacon. Ez az egyensúlytalanság azonban piaci szakértők becslése szerint az idén akár több mint a tízszeresére, 1,8 millió unciára is nőhet.      A platina iránti igényeket a korábbinál kisebb autóipari felhasználás mellett a csökkenő kínai ékszerkereslet és az is mérsékelte, hogy a japánok kevesebbet vásárolnak belőle befektetési céllal - közölte a Conclude vezérigazgatója.      A palládium platinával szembeni előretörése a Volkswagen 2015-ös dízelbotránya óta szembetűnő - mutatott rá Juhász Gergely.  Hozzátette, hogy mindkét nemesfém jövőbeni keresletére nagy hatással lehet az elektromos autók térnyerése. Ez a palládiumra fokozottan érvényes, mert annak 70 százalékát autóipari katalizátorgyártók használják fel, míg a platinánál ez az arány csak 40 százalék körüli.      A Conclude Befektetési Zrt. fizikai arany, ezüst és más nemesfémek magyarországi forgalmazásának meghatározó szereplője, a befektetési aranypiac árjegyzője. (MTI)

Németországban születne újra a Land Rover Defender terepjáró

Német techológiával élesztené újra a legendás Land Rover Defender terepjárót egy brit befektető - írja az Automobilwoche hírportál a Handelsblatt értesülésére hivatkozva.     A Land Rover Defender robosztus terepjárót 68 éven keresztül gyártották, amit a Jaguar Land Rover (JLR) 2016-ban az egyre szigorodó járműbiztonsági előírások miatt állított le.     Jim Ratcliffe brit milliárdos egy új nagy-britanniai üzem építése helyett a Németországban meglévő szabad gyártási kapacitás és német technológiai ismeretek kiaknázásával szeretné ismét gyártásra éretté tenni a terepjáró modellt. A Handelsblatt értesülése szerint az év végére már 150 mérnök dolgozik majd a korunk technológiai követelményeinek megfelelő modell kifejlesztésén.     "A projekt finanszírozása nem jelent számunkra problémát" - nyilatkozta a Handelsblatt lapnak Radcliffe, az Ineos brit vegyipari konszern alapítója. Az elképzelés szerint az eredeti, szabadalmi védettség alatt nem álló elgondolásra épülő módon egyszerű és kiforrott technológiát képviselő terepjáró modellből 2020-tól évi 25 ezret lehetne értékesíteni nagyjából 40 ezer eurós áron.     A Defender modellt eredetileg gyártó Jaguar Land Rover maga is az elavult modell egy modern változatával készül előrukkolni. http://www.automobilwoche.de/article/20170920/NACHRICHTEN/170929997/land-rover-defender-wiederauferstehung-mit-deutscher-technik-geplant (MTI)

Hárommillió Mercedest hívnak vissza

A Daimler visszahív szervizelésre több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú gépkocsit - közölte a német autógyártó.     A Daimler azután határozott a visszahívásról, hogy a versenytárs Volkswagennél (VW) kirobbant dízelbotrányhoz hasonló visszaélés gyanújába került.     Közleménye szerint korábban indított önkéntes visszahívási akcióját kiterjeszti csaknem valamennyi Európában értékesített, EU5 és EU6 környezetvédelmi besorolású, dízelüzemű Mercedes-Benz gépkocsira.     A társaság mintegy 220 millió eurót (68 milliárd forint) fordít a károsanyag-kibocsátást érintő beavatkozásra, amelyet ingyenesen végeznek el. A visszahívás a következő héten kezdődik, és az autók nagy száma miatt várhatóan hosszabb ideig tart majd - áll a közleményben.     Hozzátették, hogy az intézkedést a német hatóságokkal szoros együttműködésben végzik el.     A társaság igazgatóságának elnöke, Dieter Zetsche hangsúlyozta, hogy bizonytalanságot kelt a VW 2015-ben kirobbant dízelbotránya nyomán indult "közéleti vita a dízelmotorokról, különösen a mi fogyasztóinknál".     A Daimler ezért nemcsak a több mint hárommillió kocsi ingyenes átalakításával, hanem egy "teljesen új dízelmotorcsalád gyors piaci bevezetésével" is igyekszik megerősíteni a dízeltechnológia iránti bizalmat, amely "meggyőződésünk szerint továbbra is szilárd eleme lesz a meghajtási rendszerek összességének, nem utolsósorban az alacsony szén-dioxid-kibocsátás miatt" - mondta a Daimler vezetője.     A német közúti közlekedési hatóság (KBA) a VW dízelbotránya miatt indított vizsgálatai feltűnően magas nitrogén-oxid-kibocsátást mutatattak ki egyes Mercedes-modelleknél, amelyekben egy szerkezet a külső hőmérséklet függvényében - hideg időben - csökkentheti a kipufogógáz tisztítását végző berendezés teljesítményét.     A Daimler indoklása szerint ez a megoldás a motor károsodásának elkerülését szolgálja. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a gyártó vállalta, hogy önként visszahív 274 ezer autót, és módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait.     A társaság keddi közleményei szerint ezt a márciusban indított, és nagyjából 45 százalékban már elvégzett visszahívási akciót terjesztik most ki.     Az ügy közvetlen előzménye a stuttgarti ügyészség vizsgálata, amelyet - a hatóság közleménye szerint - a Daimlernél dolgozó "ismert és ismeretlen" személyek ellen indítottak dízelüzemű autók károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos manipuláció és jogsértő reklám gyanúja miatt.     Ebben a vizsgálatban német sajtóértesülések szerint arra utaló adatokat tártak fel, hogy a társaság 2008-tól 2016-ig nagyjából egymillió olyan autót és kisbuszt adott el, amelynek motorja vizsgálati körülmények között a maximálisan engedélyezettnél kevesebb káros anyagot termel, a forgalomban viszont többet.     A szövetségi közlekedési minisztérium az előző héten az ügyészség megállapításai nyomán berendelte a Daimler képviselőit a dízelbotránnyal foglalkozó minisztériumi bizottság elé. A tárca tájékoztatása szerint a megbeszélésen Ola Källenius fejlesztési igazgató ismertette a Daimler álláspontját, miszerint a társaság a jogi előírásoknak megfelelően tevékenykedik. A minisztérium pedig úgy döntött, hogy további Daimler-gyártmányok ellenőrzésére utasítja a KBA-t.     A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el. (MTI)

30 ezer elektromos autót akar a kormány az utakon látni

A kormány számára stratégia cél az e-mobilitás erősítése, ezért szeretné, ha 2020-ra 30 ezer elektromos autó járná az ország útjait a Jedlik Ányos tervnek köszönhetően - mondta Aradszki András, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) energiaügyért felelős államtitkára pénteken, Mogyoródon egy elektromos autókat kiszolgáló gyorstöltőpont átadásán.      Aradszki András elmondta, az e-autók terjedése a kapcsolódó iparágakban is jelentős innovációkra ad lehetőséget.     Horváth-Dori Jenő, a Lukoil töltőállomásokat üzemeltető Normbenz Magyarország ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a jakabpusztai elektromos gyorstöltő a kelet kapuja lesz, ahonnan elektromos autóval már gond nélkül elérhetőek a kelet-magyarországi nagyvárosok.     A magyar utakon csaknem 2500 zöld rendszámos (elektromos vagy hibrid) jármű közlekedik. Az átadott töltőállomáson 2 különböző típusú autó tölthető egyszerre, egy-egy töltés hozzávetőlegesen 15 percig tart, amellyel típustól függően, körülbelül 200 kilométert tudnak megtenni az elektromos gépjárművek. (MTI)

Ajándék: fele áron árulják a spanyol király autócsodáit

Csaknem fél áron próbál meg újra túladni a spanyol állam I. János Károly volt spanyol uralkodó két Ferrariján, amelyet egy korábbi, nyilvános árverésen nem tudott értékesíteni.      A 2011-ben gyártott, és egy évvel később forgalomba helyezett négyüléses Ferrari FF modelleket most összesen 375 ezer euróért (115 millió forintért) kínálják megvételre.       Másfél évvel ezelőtt a kikiáltási ár 700 ezer euró (215 millió forint) volt, de csupán egy vételi ajánlat érkezett a járművekre, és az is alacsonyabb volt a meghatározott minimális árnál, így a spanyol pénzügyminisztérium érvénytelennek nyilvánította az árverést.      A luxusautókat I. János Károly az Egyesült Arab Emírségektől kapta ajándékba hat éve, miután részt vett a Forma 1-es Abu-Dzabi Nagydíjon, ahol a spanyol Fernando Alonso a második helyet szerezte meg.       Az egyik autó fekete, a másik ezüstszürke, előbbivel mindössze 568 kilométert, utóbbival pedig 763 kilométert tettek meg.     A spanyol király egyszer sem használta őket, rögtön továbbajándékozta az autókat a spanyol államnak.

Vizsgálat indult a Volkswagen-csoport vezetője ellen

A stuttgarti ügyészség szerdán bejelentette, hogy piaci árfolyamok manipulálásának gyanúja miatt hivatalos vizsgálatot indítottak a Volkswagen (VW) autógyártó csoport részvényeinek többségével rendelkező Porsche Automobil Holding SE vezetésének több tagja, köztük a VW jelenlegi vezetője, Matthias Müller ellen.     A vizsgálatot februárban indították el a német szövetségi pénzügyi felügyelet (Bafin) 2016 nyarán tett feljelentése nyomán. A Bafin álláspontja szerint a Porsche SE vezetése nem tájékoztatta időben a befektetőket a dízelbotrányról.     Matthias Müllert a károsanyag-kibocsátási botrány kirobbanása után egy héttel, 2015. szeptember 25-én nevezték ki a VW igazgatótanácsa elnökének, addig a Porsche autókat gyártó társaság - amely a VW csoport tagja - vezetője volt. A dízelbotrányban érintetlen, "tiszta emberként" került a VW élére, most mégis gyanúba került. Rajta kívül elődje, Martin Winterkorn, valamint Hans Dieter Pötsch, a VW felügyelőbizottsági elnöke került a vizsgálat középpontjába.     A német értékpapírpiaci törvény kimondja, hogy a valótlan vagy félrevezető információk adása mellett a fontos, a részvények árfolyamát befolyásoló információk elhallgatása is piacbefolyásolásnak számít. A stuttgarti ügyészség közleménye szerint azt az úgynevezett kezdeti gyanút vizsgálják, hogy az érintett menedzserek jogellenesen késleltették a dízelbotrány pénzügyi következményeire vonatkozó információk közzétételét.      A VW botránya 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a csoportot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.     A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A névadó Volkswagen és a Porsche mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Scania, a Seat, a Skoda és a Volkswagen haszonjárművek márka. (MTI)

Most pályázz, ha elektromos autót akarsz!

Az elektromos autók beszerzésére május elsejéig lehet pályázni, a pályázatra a kormány 2016-ban 2 milliárd forintot biztosított - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter csütörtökön Budapesten, az Óbudai Egyetem elektromos autójának átadásán.      Tájékoztatása szerint öt hónappal a pályázatok beadásának megkezdése után már látszik, hogy nagy az érdeklődés, kétszáz felett van az elbírált pályázatok száma, és további több mint 300 beadott pályázatot tartanak nyilván.      Mivel a kormány hosszú távon is kiszámíthatóvá kívánja tenni az elektromos autók elterjedését, ezért 2017-re 3 milliárd forint áll rendelkezésre a támogatásokhoz - húzta alá Varga Mihály. (MTI)

Debrecenbe jön a Lexus

Bővíti a Lexus magyarországi értékesítési hálózatát a Toyota prémium márkáját forgalmazó Toyota Central Europe Kft., az idén két vidéki helyszínen nyitnak hivatalos márkakereskedést az eddigi budapesti mellé - tájékoztatta cég az MTI-t. Debrecenbe is jön a Lexus.     Kárpáti László ügyvezető tájékoztatása szerint a tervek szerint júliusban Szegeden a Kovács Autóház Kft. beruházásában nyílik kereskedés, decemberben pedig a Road Service Kft. nyit szalont Debrecenben. Az értékesítési pontok később tovább bővülhetnek.         A hálózat fejlesztését a várakozásokat felülmúló tavalyi eladások és a lendületes növekedés idei fennmaradására utaló előrejelzések tették időszerűvé - derül ki a cég közleményéből.     A magyarországi újautó-piacon tavaly 417 Lexust adtak el a Datahouse adatai szerint, ezzel a márka a teljes piac 0,43 százalékát szerezte meg. Az előző évhez képest a növekedés erőteljes, 67,5 százalékos volt, és az idei év első hónapjának adatai ennél is nagyobb bővülést vetítenek előre. A prémium szegmensben tavaly elért 4,1 százalékos részesedés 2017 januárjában az eladott 66 járművel 9,4 százalékra emelkedett.     Az ügyvezető szerint a növekedésben nagy szerepe van annak, hogy a Lexus a luxusautó piac legszélesebb hibrid portfólióját kínálja a magyar piacon, ahol a magán- és vállalati ügyfelek is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát autózásra és az üzemben tartási költségekre. A Magyarországon értékesített Lexus modellek között évek óta 90 százalék feletti a hibrid meghajtásúak  aránya - jelezték a közleményben.     A márka vevőinek 75 százaléka cég, 25 százaléka magánszemély Magyarországon.

Elképesztő: plüss macikat hív vissza a kamionos óriás

A Scania termékbiztonsági okokból visszahívja kék Scania dzsekis Teddy plüss mackó termékét - közölte a cég szerdán az MTI-vel.       A plüss mackókat azért hívják vissza, mert a termék cipzárja kilazulhat, leeshet, így fulladásos veszélyt jelent. Eddig egyetlen ilyen esetről sem érkezett jelentés - jegyzi meg a tájékoztatás.      A Scania arra kéri a vásárlóit, hogy haladéktalanul függesszék fel a termék használatát, és azt vigyék vissza bármelyik Scania márkaszervizbe, ahol visszakapják a teljes vételárat. (A visszahívott termék: "Plüss mackó kék Scania dzsekiben", cikkszám: P / N 2199875.)      A termékből összesen 7531 darabot értékesítettek világszerte - tartalmazza a közlemény. A Scania Hungária Kft. MTI-nek adott információja szerint: Magyarországon összesen 130 darabot értékesítettek a megjelölt termékből. (MTI)

A Mercedes volt a legkeresettebb prémium

A hivatalos, 2016-os évre vonatkozó, Datahouse által publikált adatok alapján a prémium személyautó kategóriában a Mercedes-Benz Hungária Kft. értékesítette a legtöbb személygépjárművet Magyarországon. A márka összesen 2572 darab személyautót adott el a tavalyi évben, mely közel 40 százalékos növekedést jelent. Különösen kiemelkedő a 2016-os eredmény annak fényében, hogy ezen értékesítési adatok nem tartalmazzák a kishaszongépjármű eladásokat, kizárólag a személyautó szegmensre korlátozódnak. A személyautó kategória mellett a márka kishaszonjárművei is kiválóan teljesítettek: a hivatalos statisztika szerint tavaly a Mercedes-Benz Hungária Kft. 598 darabot értékesített ezekből a modellekből. A 2016-os év rendkívüli sikere többek között a termékoffenzívának köszönhető, hiszen a Mercedes-Benz olyan prémium újdonságokat vezetett be a piacra, mint az új E-osztály különböző változatai, a kizárólag Magyarországon gyártott CLA és a CLA Shooting Brake ráncfelvarrott verziója, az S-osztály Cabrio és a C-osztály Cabrio és Coupe, az SL és SLC, valamint a GLC Coupe modellek. Soha nem volt még ilyen széles a  hibrid és plug-in hibrid modellek választéka, és tavaly vált elérhetővé a magyar vásárlók számára az állami támogatással megvásárolható, teljesen elektromos hajtású Mercedes-Benz B-osztály Electric Drive is. „Idén 11 rekordhónapot zártunk személyautó területen, mely siker elsősorban a termékoffenzívának köszönhető. Ám nem mehetünk el szó nélkül a minden részletében prémium ügyfélkiszolgálásunk mellett sem, mellyel ügyfeleink találkoznak márkakereskedéseinkben. Ennek eredményeként 2016-ban sorozatban harmadik alkalommal nyertük el a „Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban” díjat, mely bizonyítja, hogy jó úton járunk. Emellett egyre több ügyfelünk ismerte fel a termékeinkhez kapcsolt előnyöket, mint például a 4 éves költségmentes karbantartást, valamint az ingyenes vezetéstechnikai tréninget. Továbbá a folyamatos bővülés és a bemutatótermek megújulása is jelentős mértékben hozzájárult kiemelkedő eredményünkhöz, melynek egyik legfőbb mérföldköve egy új, miskolci márkakereskedésünk megnyitása volt. Idén is számos új Mercedes-Benz modellel találkozhatnak majd az érdeklődők, valamint új szalon nyitása is a tervek között szerepel.” – mondta el Hesz Tamás, a Mercedes-Benz Hungária Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója. A Mercedes-Benz - hasonlóan a 2016-os sikerekhez - szeretné tovább erősíteni pozícióját a prémium szegmensben 2017-ben is, olyan modellekkel bővítve portfólióját, mint az új E-osztály kupé és kabrió változata, egy új pick-up, valamint az AMG GT R Coupé és AMG GT Roadster. Ráncfelvarráson esik át az S-osztály és annak Maybach kivitele, valamint a GLA.  

Atyaég: 300 ezer magyar autó fékrendszere lehet veszélyes

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.     A testület szerdai közleménye alapján évente 300-350 ezer fékalkatrészt adnak el a magyar piacon 5-7 milliárd forint értékben, döntő részben nem regisztrált szereplőkön keresztül, ám az ellenőrizetlen forrásból származó alkatrészek súlyos és életveszélyes kockázatokat jelentenek.     A testület hangsúlyozza: iparági becslések szerint a teljes pótalkatrészpiacon kínált termékek valamivel több mint 40 százaléka számít kockázatosnak, mivel ellenőrizetlen forrásból származnak, függetlenül attól, hogy az adott cikkeket újonnan vagy használtan értékesítik. A pótalkatrészpiacnak 10-15 százalékát teszik ki a különböző fékalkatrészek, ezen belül is leginkább a féktárcsák, fékdobok, fékbetétek.      Az ellenőrizetlen forrásból származó fékalkatrészek egy része a vásárló számára az eredeti gyártó által használt csomagoláshoz hasonlóban jelenik meg, de nem a valódi terméket tartalmazza, minőségileg jóval gyengébb, ezért hamisítványnak tekinthető - közölték. A többnyire online kereskedelmi csatornákon keresztül forgalomba kerülő termékek a baleseti kockázatokon és környezeti károkon túl komoly anyagi károkat is okoznak az autótulajdonosoknak, valamint a legális piaci szereplőknek.     A nem megfelelő minőségű fékalkatrészek jelentős fékhatás-csökkenést okoznak, illetve fontos szempont a fékalkatrészek élettartama, mert ha a fékbetét mellett a féktárcsa is elkopik, az már jóval nagyobb költséget jelent - idézi a közlemény Gablini Gábort, a HENT vezetőségi tagját, a Magyar Autós Szakmai Szövetség elnökét.     A gépkocsikkal kapcsolatos javítások 15-20 százaléka a fékberendezés valamelyik elemét érinti - írják a közleményben. (MTI)

Felfüggesztették a Golfok gyártását, indul a láncreakció

Láncreakciót indít el a Volkswagen Golf típusú gépkocsik gyártásának felfüggesztése a Volkswagen (VW) csoport beszállítói körében - figyelmeztetett hétfőn a német anyaggazdálkodási, beszerzési és logisztikai szövetség (BME).      A szervezet közleménye szerint a Volkswagen Golf kocsik gyártásához csaknem 500 partner szállít be a VW-nek anyagokat, alkatrészeket vagy berendezéseket, és a gyártás leállása az összes cégnek nehézséget okoz, mert nem tudják átadni a megrendelőnek a legyártott termékeket. A VW és két beszállító jogi vitája így láncreakciót vált ki, tovaterjed a teljes termelési láncon, egészen a vásárlókig, akik nem kapják meg időben a megrendelt Volkswagen Golfokat, és előfordulhat, hogy visszalépnek a vásárlástól, ami kedvez a versenytársaknak és tovább növeli a VW kárát - emelték ki a közleményben.      Hozzátették: az autóipar az úgynevezett just in time (éppen időben - JIT) gyártásszervezési elv alapján dolgozik - a vállalatok készletezés helyett mindig az éppen szükséges mennyiséget állítják elő, illetve szállítják partnereiknek -, ezért az ellátási láncban keletkező zavarok az egész termelési rendszerben fennakadást okoznak. Ezt mutatja a 2011-es fukusimai atomkatasztrófa vagy az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörésének példája.       A BME hangsúlyozta: a VW dízelbotránya után a Volkswagen Golf gyártásának felfüggesztése "újabb próbatétel lehet az egész németországi autóiparnak".      A VW és két kisebb Szászország tartományi beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája miatt hétfőn hat németországi VW-üzemben fogták vissza vagy állították le teljesen a termelést, az intézkedés csaknem 28 ezer dolgozót érint.       A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Volkswagen Passat modellekhez, az Automobilguss pedig sebességváltó-alkatrészeket készít a VW több modelljéhez. Mindkét vállalat a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.      A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című lap szerint a vita abból fakad, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.      A VW bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság az autógyártó javára döntött, határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést, vagyis a beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a sebességváltó-alkatrészeket.      A VW tárgyalásos úton igyekszik rendezni a vitát. A hétfői egyeztetés a Prevent képviselőivel a dpa hírügynökség értesülése szerint estig nem vezetett eredményre.      A jogi vita a VW több üzemében is fennakadásokat okoz, 27,7 ezer alkalmazott munkaidejét érinti - közölte a német autógyártó konszern hétfőn. A sebességváltó-házakat gyártó ES Automobilguss és az üléshuzatokat készítő Car Trim vállalatok kieső szállításai a Volkswagen konszern wolfsburgi, emdeni, zwickaui, kasseli, salzgitteri és braunschweigi üzemeiben okoznak fennakadásokat, ezekben az üzemekben a cég "rugalmas" munkarendet vezet be, beleértve a rövidített munkaidőt is.      Az UBS svájci bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő VW-nek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.      A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen és a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat és a Volkswagen haszonjárművek márka. (MTI)

Máris lelépett a Top Gear új műsorvezetője

Lemondott hétfőn Chris Evans a Top Gear műsorvezetői tisztségéről, alig több mint egy hónappal azután, hogy a BBC televízió legsikeresebb, világszerte vetített autós műsora visszatért a képernyőkre.      Evans Twitter-üzenetében jelentette be távozását. "Mindent beleadtam, amit csak tudtam, de néha ez sem elég" - indokolta döntését.     A Top Gear egyévi szünet után május 29-én indult újra, de az új évad eddig leadott első sorozatának nézettsége szinte szabadesésben zuhant. A vasárnap este sugárzott legutóbbi részre 1,9 millióan voltak kíváncsiak, 800 ezerrel kevesebben, mint az egy héttel korábbi adásra, és éppen kétmillióval kevesebben, mint az első epizódra. Az új Top Gear nézőinek tábora így egy hónap alatt gyakorlatilag a felére esett vissza.     A Top Gear sorozat azután szakadt meg tavaly, hogy világhírű előző műsorvezetőjét, Jeremy Clarksont menesztette a BBC. Ennek előzményeként Clarkson - aki 2002 óta vezette és tette globális bombasikerré a könnyed hangvételű, pergő ritmusú autós műsort - egy elmérgesedett vita végén orrba vágta Oisin Tymon producert, aki kórházi ellátásra szorult. Clarkson állítólag azon dühödött fel, hogy egy hosszú forgatási nap után a stábot nem várta meleg étel a szállodában.     Clarkson nélkül nem vállalta a folytatást a Top Gear másik két volt frontembere, James May és Richard Hammond sem.     Az ügy Nagy-Britanniában és világszerte is komoly vihart kavart, mivel a műsort - a BBC saját statisztikái szerint - 214 országban, vagyis gyakorlatilag az egész világon sugározták, és hetente 350 millióan nézték. Forgalmazása a BBC-nek becslések szerint évi 50 millió font (19 milliárd forint) bevételt hozott.      A BBC új stábot toborzott. A program két frontembere Chris Evans, a BBC veterán rádiós és televíziós műsorvezetője és Matt LeBlanc, a hatalmas sikerű egykori amerikai tévés vígjátéksorozat, a Jóbarátok egyik volt sztárja lett.     Evans, LeBlanc és az elmaradhatatlan, misztikus - legalábbis a nézők számára ismeretlen kilétű, mindig bukósisakot viselő - instruktor, a Stig mellett a stábhoz szegődött az ír Eddie Jordan, aki korábban Forma 1-es csapatfőnök is volt, az utóbbi években pedig a BBC Forma 1-es versenykommentátoraként jelent meg rendre a képernyőn. Jordan csapatában annak idején olyan versenyzők is megfordultak, mint Michael Schumacher és Damon Hill.     A csapat tagja lett a német Sabine Schmitz autóversenyző, aki másfél évtizede az első női műsorvezető.     A május végén indult új Top Gear-évad epizódjait nyolc hónap alatt forgatták kilenc országban, és a stáb összesen 12 ezer kilométert vezetett.     Az első epizódokat - jóllehet a hivatalos kritikák nem voltak nagyon lesújtók - meglehetős fanyalgással fogadta a közönség, és a kezdeti kíváncsiság hamarosan lelohadt: a vasárnap sugárzott legutóbbi epizód nézettsége nem érte el a 9 százalékot, márpedig a Top Gear korábban rendszeresen 15-20 százalékos nézettségi rátákat produkált.     A BBC egyelőre nem közölte, hogy Evans távozása után a jelenlegi csapat folytatja-e a Top Geart.      Mindeközben az előző stáb, vagyis Clarkson és két kollégája az Amazon cégcsoport online műsorszolgáltatójához, az Amazon Prime-hoz szegődött, ahol ősztől folytatják egy vadonatúj, Grand Tour címmel induló autós műsorral. A sorozat azért kapta ezt a címet, mert minden egyes epizódja más-más országból jelentkezik. Hírek szerint az Amazon 160 millió fontért (60 milliárd forintért) rendelt meg egyelőre három évadot Clarksonéktól. (MTI)