°C
TIME DATE
Ma Erzsébet nap van.

2018-10-29 04:39:50 / Szerző: HajduPress

Párkapcsolati terápia a filmvásznon - A Nyitva című film debreceni díszelőadásán a rendezővel, Nagypál Orsival beszélgettünk

A nagyobb felbontású fotók megtekintéséhez kattints a képre!
Nagypál Orsi neve egyáltalán nem ismeretlen a filmes szakmában: a sokak által kedvelt tévés sorozatok, mint például a Tóth János, a Terápia, a Csak színház és más semmi bizonyos epizódjainak megalkotása, valamint több rangos rövidfilm, mint például a Kispárizs, a Roundabout, a Hidegzuhany és a Paktum is az ő nevéhez fűződik. Nagyjátékfilm elkészítésére azonban most vállalkozott először. A Nyitva című, egy harmincas pár szexuális életének válságába ereszkedő, azt láttató alkotás debreceni, Apolló moziban megrendezett díszelőadása után faggattuk a rendezőt.

Mivel a rendező esetében az első nagyjátékfilmjéről van szó, először az alkotás genezisére voltunk kíváncsiak. A kérdésre, hogy milyen régóta foglakoztatja a film témája Nagypál Orsit, s hogy mennyi idő kellett a film elkészítéséhez, a körülbelül öt éves időintervallumot kaptuk válaszul. Ezalatt az öt év alatt azonban nagyot változott a film koncepciója: kezdetben ugyanis drámaként járta volna körül a rendező azt a problémát, amikor egy egymáshoz még öt év után is ragaszkodó fiatal pár esetében az egymás iránti szexuális érdeklődés finoman szólva sincs már a toppon. Ám túlságosan sötétnek érezte a drámát, s az öt év alatt folyamatosan - miközben rengeteg kutatómunkát végzett a párkapcsolati krízisek terén - vígjátékká formálódott benne a szüzsé.

A sokan tabudöntögetőnek tartott témát, azaz azt, hogy amikor egy kapcsolat szexuális értelemben már nem nagyon működik, szabad-e nyitni: be lehet-e engedni harmadik személyt a hálószobába, le lehet-e a partneren kívül –s persze a partner tudtával – mással is feküdni, a filmmé formálásában a Magyar Nemzeti Filmalap támogatta. Érdekelt bennünket, hogy mit szólt a Filmalap az ötlethez, hogyan állt hozzá a témához. Mint azt a rendezőtől megtudtuk, nagyon tetszett a kuratóriumnak a szüzsé, így a támogatással ilyen értelemben nem volt gond. A „rizikót” – jegyezte meg önkritikusan a rendező – az ő neve jelentette, hiszen, mivel ez az első nagyjátékfilmje, nem tudhatták, hogy ilyen értelemben jó helyre adják-e a filmre szánt összeget. De Nagypál Orsi reménykedik benne, hogy hogyha ez az alkotása sikerrel fog futni a hazai mozikban, és a nemzetközi fesztiválokon is jó lesz a visszhangja, a második nagyjátékfilmjét még ennél is könnyebben fogják finanszírozni. Arról azonban, hogy milyen témában készíti majd el a második nagyjátékfilmjét, Nagypál Orsi még nem kívánt nyilatkozni, mert, mint mondta, még nagyon kezdetleges formában és gondolati szinten jár ennek a megvalósításában.

Az interjúban a film szereplőiről is kérdeztük a rendezőt. Feltűnt ugyanis, hogy a számos nagy nevű, de csak néma vagy epizódszerepet kapó színművész mellett – mint amilyen Szabó Erika, Ónodi Eszter vagy Mucsi Zoltán – a mellékszerepeket sem kisebb, de főleg a Katona József Színházban játszó, vagy korábban e színház kötelékébe tartozó színművészre bízta, mint amilyen például Jordán Adél vagy Ötvös András. A kérdésre, hogy van-e valamilyen különleges kötődése ehhez a pesti teátrumhoz, nemleges választ kaptunk, ugyanakkor a rendező maga is elgondolkodott rajta. Mint mondta, ebbe ő így nem gondolt bele, hogy milyen sok „katonás” művészt kért fel a filmjére, ám ennek egyetlen okát abban látta, hogy nagyon erős színművészek dolgoznak ott.

S hogy vajon miért Radnay Csilla lett a film női főszereplője, szintén érdekes összefüggéseket tartalmazó válasz érkezett Nagypál Orsi részéről. Egyfelől csodálatos filmszínésznőt lát benne, másfelől olyasvalamit hozott be Radnay Csilla a filmbe, amire a rendező a forgatókönyv megírása közben nem is gondolt. „Cukiságfaktornak” nevezte azt az összetevőt, amit a színművésznő varázslatos, filmvásznon is átsütő személyisége tett hozzá az alkotáshoz.

De hogy vajon mi az összefüggés a filmben vetített, apokalipszisről szóló akciófilm és a pár élete között, hogy hogyan birkózik meg az urulógusként dolgozó Bálint és az anyakönyvvezető Fanni a párkapcsolatuk váláságával, hogy ők maguk vajon alkalmasak-e a „nyitásra”, vagy ez nem nekik való, arra persze mindenkinek meg lehet a saját elmélete a film megtekintése közben és után. Ám amikor ezeket a gondolatokat a rendező felé intéztük, ezekre is az eddigiekhez hasonló meglepő válaszok érkeztek. Hogy milyenek, azt az Alföld Televízió hamarosan induló Galéria című kulturális műsorából megtudhatják.

Gyürky Katalin

A rovat legfrissebb cikkjei

A regényt is értelmezhetjük ruhakölteményként - Interjú Náray Tamással
Továbbra is virágzanak a magyar-japán kulturális kapcsolatok
Ismét új adással jön a Center az Alföld Tv-n
Párkapcsolati terápia a filmvásznon - A Nyitva című film debreceni díszelőadásán a rendezővel, Nagypál Orsival beszélgettünk
Jeles András: Világ életemben a nő-férfi kapcsolat foglalkoztatott

Hozzászólások