TIME DATE
Ma Ottó nap van.

2020-06-19 16:51:24 / Szerző: HajduPress

Megroppanhat az európai autógyártás! Mi lesz így Magyarországon?

A nagyobb felbontású fotók megtekintéséhez kattints a képre!
A Top Tier Consultants előrejelzései a járműipar rövidtávú kilátásairól és arról, hogy a magyarországi beszállítói kör mitől és hogyan fogja tudni az európai piacot felülteljesíteni. A hazai beszállítók a koronavírus-válságból megerősödve kerülhetnek ki, de fontos hangsúlyozni, ez nem egyfajta adottság, hanem az előrelátóak és az ezért keményen megdolgozó vállalatok lehetősége.
 
A rövid távú előrejelzések jellemző tulajdonsága, hogy amíg a jelen fundamentumai romlanak, addig a rövid távú előrejelzések is. A koronavírus-válság kapcsán is elmondható, hogy az elemzői konszenzus arról, hogy mekkora jármű-értékesítési volumen várható 2020-ra, alacsonyabb volt a márciusi előrejelzésekben, mint a februáriakban, az áprilisi előrejelzésekben, mint a márciusiban, a májusiban is, mint az áprilisiban.
JÚNIUSBAN UGYANAKKOR MÁR NEM ROMLANAK AZ ELŐREJELZÉSEK, ELMONDHATÓ, A GLOBÁLIS JÁRMŰ-ÉRTÉKESÍTÉS A 2019-ES 91 MILLIÓ DARABRÓL 2020-RA VÁRHATÓAN 70 MILLIÓRA FOG CSÖKKENNI.

A múltban növekvő globális jármű eladásokat lehet látni, ezt csak a 10 évvel ezelőtti válság törte meg és a mostani koronavírus-válság. A 2020-as nagy visszaesés önmagáért beszél, sokkal nagyobb, mint a 10 évvel ezelőtti. Látni kell azt is, hogy a regionális különbségek jelentősek: Kína reménnyel kecsegtető „V” alakú visszapattanásban van a februári mélypontot követően, de az EU-ban a járműgyárak átlagosan 7 hetet álltak és most is kb. 40%-os kapacitással futnak, ezzel szemben Kínában 20 napnál kevesebbet álltak az autógyárak.

Mennyi idő alatt tér vissza a 2019-es termelési szint ?

Érdemes a realitások talaján állni, a "V-alakú" felpattanásra már nincs esély Európában, ez a hajó elment. Sokkal valószínűbb egy olyan forgatókönyv, hogy valahol a „V” és az „U” között leszünk, hiszen az autóvásárlói szokásokra régiónkként másképp hat a koronavírus-válság. Kínában például megveszik az első autójukat az emberek, mert veszélyesnek tartják a tömegközlekedést. Európában viszont kifejezetten kevesebb autóra lehet szükség, ha kevesebbet járunk munkába, ahogy az is elképzelhető, hogy az embereknek olcsóbb autókra lesz szükségük ugyanebből kifolyólag. Ezért figyelhetjük meg Európában, hogy az olcsóbb tömegautók iránt nem csökken jobban a kereslet, mint a prémium termékek iránt.
A FENTIEKRE TEKINTETTEL A TOP TIER CONSULTANTS EURÓPAI ELŐREJELZÉSE 28%-OS ESÉST VETÍT ELŐRE 2020-RA, AMIBŐL CSAK 17% MARAD 2021-RE.
Ennek negatív kockázata egyfajta egészségügyi optimizmus, amely semmilyen szintű második hullámmal nem számol, ezen kívül negatív, ha a gyártás nem tud kellően gyorsan visszaépülni, további csúszásokat szenved. Emellett viszont megjelent június elején az első pozitív eltérés lehetősége a roncsprémium programok formájában, amelyek lényegesen erőtlenebbnek látszanak, mint 2009-ben, de legalább egy jó irányba tett lépés. Itt még számos nyitott kérdés van, például az, hogy milyen mértékben lesz ez elektromos autó fókuszú vagy lesz-e maximalizált darabszám. Az elektromosított autók támogatása a legérdekesebb kérdés, amely által Európa átveheti Kínától az elektromosításban a vezető szerepet, de ezen termékek az autógyártók számára a legkevésbé nyereségesek, sőt, a gyártókapacitás sincs felkészülve egy sokkszerű kereslet emelkedésre.

A magyarországi helyzet

Magyarországon 150 ezer beszállítói munkahelyből 40 ezer ugyan veszélyben van, de mindössze 5-10 ezer fog megszűnni, emellett a legnagyobb 500 magyarországi beszállítóból 100 van olyan szintű biztonságban, hogy saját forrásaiból a válságot túléli, 400 van veszélyben, de csak 20-30 cég fog csődbe menni. Annak ellenére, hogy a piaci előrejelzés azóta romlott,
A MAGYARORSZÁGI BESZÁLLÍTÓK AZ EURÓPAI PIACOT SZEMMEL LÁTHATÓLAG TÚL TUDJÁK TELJESÍTENI.
Különösen azért, mert strukturális költségelőnyben vannak, mert nálunk kevesebb volt eleve a termelés kiesés és ebből kifolyólag egyedülálló időpillanatot kínál a piac, amikor a járműprogramok közepén is meg lehet támadni versenytársakat a szállítási biztonság és hatékonyság ajánlatával.

A magyarországi beszállítói kör a koronavírus-válság során a piacot túl tudja majd teljesíteni és további kapacitások áttelepítése által súlyát a válság elmúltával növeli is, de ez nem egyfajta adottság, hanem az előrelátóak és az ezért keményen megdolgozó beszállítók lehetősége. Ráadásul nem is csak a cégeken magukon múlik, mert minden piaci szereplőnek három „stakeholdere” irányában (vagyis a Vevők, a Tulajdonosok, és a Finanszírozók) meggyőzően kell tudnia prezentálni, hogy van életképes és fenntartható stratégiája és üzleti modellje a válság utánra, egy nyilvánvalóan veszteséges 2020 év után.

Forrás: portfolio.hu

A rovat legfrissebb cikkjei

Erősödött a forint késő délutánra
Megalakult a Magyar Bankholding Zrt.
Forintgyengülés késő délután
A Coca-Cola nem hirdet a Facebookon
Megerősödve kerülhetnek ki a válságból a mikrovállalkozások

Hozzászólások