°C
TIME DATE
Ma Illés nap van.

2018-04-16 09:16:08 / Szerző: HajduPress

Friss hajtás címmel megnyílt a 27. Debreceni Tavaszi Tárlat

A nagyobb felbontású fotók megtekintéséhez kattints a képre!
A Kölcsey Központ Bényi Árpád-termében Friss hajtás címmel nyitotta meg kapuit az a 27. Debreceni Tavaszi Tárlat, amely a cívisváros és a megye legjobb képzőművészeti alkotásait hivatott a szakma, a sajtó és a nagyközönség elé tárni. A díjátadóval egybekötött eseményen jártunk.
 

A debreceni Novus Szaxofon Kvartett kellemes, kiállításra csalogató muzsikája is lehetett az oka annak, hogy rengetegen összegyűltek erre a vasárnap délutáni, a cívisváros és a Főnix Rendezvényszervező Közhasznú Nonprofit Kft. közös szervezésében megvalósult kulturális programra. A rendezvénynek azonban – tudtuk meg a Főnix Kft. kommunikációs vezetőjétől, Kerekes Sándortól – szomorú aktualitása is van, hiszen három, a tavalyi kiállítás óta elhunyt képzőművész előtt is fejet hajt. Burai István, Makoldi Sándor és Sipos Zsófia ugyan már nem lehet közöttünk, de egy-egy, a tárlaton látható alkotásukkal rájuk is emlékezünk.

Kerekes Sándor felvezetője után a Friss hajtás képzőművészeit és a számos érdeklődőt Debrecen városa részéről Komolay Szabolcs kultúráért felelős alpolgármester köszöntötte. Az alpolgármester kiemelte: két szempontból örül minden egyes évben annak, amikor ez a tárlat megnyílik. Egyfelől azért, mert ezzel az eseménnyel indul útjára a Tavaszi Fesztivál, illetve azért, mert azáltal, hogy ezen a tárlaton a város és a megye legjobb képzőművészeti alkotásait tekinthetjük meg, nem csak arról kapunk képet, hogy hogyan is áll ez a művészeti ág, hanem az itt látható alkotások közvetve rólunk, jelen állapotunkról is rengeteg mindent elárulnak. A tárlaton minden generáció képviselteti magát, s az idei seregszemle is a sokféleségen alapul. Újabban azonban – épp a műfaji sokféleség miatt – a Tavaszi Tárlaton az egyik évben festményeket, a másikban grafikákat és fotográfiákat láthatunk, s most éppen ez a „másik” év van, ahol az évszázadok óta a festmények és a szobrok árnyékából kilépett legintimebb képzőművészeti ág idei termésében, a grafikákban, valamint rendkívül izgalmas fotográfiákban merülhetünk el. A tárlat rendezője, Kónya Ábel képzőművész pedig nyitottan, friss szemmel gondozta a kiállítás anyagát.

Az alpolgármester szavait Erdős Fruzsina éneke és Tóth Zsolt gitárjátéka követte, majd pedig Papp András író szívhez szóló megnyitó beszédét hallhatta a közönség. A Szókimondó lap főszerkesztőjeként is tevékenykedő Papp elárulta: a megnyitó előtti napok egyikén „bekérezkedett” a már majdnem kész kiállításra, hogy „beúszhasson a képekbe”. Már akkor rendkívül erős hatást gyakoroltak rá, s író emberként mondatokká, mondatlehetőségekké váltak benne a látottak, s azonnal Babits Mihály egyik kijelentésével értett egyet: ami betű, az valamikor kép volt. Megőrzött és újragondolt emlékobjektumokkal találkozott, olyanokkal, amik, ha látszólag véget is érnek, a másik, szomszédos műalkotásban folytatódni látszanak. Újragondolt, újraértelmezett szakralitás járja át a kiállítás terét, ahol a lélek perspektívájának megváltozására is szükség van a befogadáshoz. Az író a megnyitó beszédében Bruno Schulz egyik mondatát is idézte, mely szerint „érdekeltek vagyunk a realitás csődjében”. Ha ez így van, csak azért van így, hogy ezen a csődön túljuthassunk, s ezen a stáción az itt kiállító alkotók jelentős része túl tudott lendülni. Papp András ugyanakkor abba az élményébe is beavatta a jelenlévőket, hogy kereste a kiállítás közös pontjait is. Érdekelte, hogy vajon van-e az alkotók és az alkotások között historikus, mitologikus, netán erotikus vonatkozásban közös kérdésfelvetés, de rájött: az egyéni világok ritkán hasonulnak, s itt bizony egyéni világok sokaságával találkozhatunk. Debrecen és vidéke nagyon sok mindenben erős – zárta megnyitóját az író –, s ez a kiállítás erről győzhet meg bárkit, aki ellátogat ide.

Erdős Fruzsina és Tóth Zsolt újabb muzsikálása után pedig következett a kiállítás-megnyitó legizgalmasabb eseménye: a díjátadó. Mert mint minden évben, idén is rangos zsűri értékelte az idei képzőművészeti termést. Az Aknay János festőművész, Balogh Géza képzőművész, Barabás Márton festőművész, Máthé András fotóművész és Tamus István grafikusművész alkotta szakmai grémium idén hatvannyolc alkotó százhetven művét tekintette meg, és hatvanhét alkotó százharminchárom munkáját engedte kiállítani. Az idei díjazottak pedig a következők: a Zsűri Nívódíjában Subicz István grafikusművész részesült. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának Fődíját Szilágyi Imre grafikusművész kapta. Debrecen Megyei Jogú Városa Önkormányzatának Fődíját Lente István grafikusművész vihette haza, s az Önkormányzat Imreh Sándor grafikusművészt is kitüntette. A Főnix Rendezvényszervező Kft. Gál András fotóművésznek adott díjat. A Blondex Művészellátó Díjában Dóró Zsolt festőművész részesült. A Holló László Galéria Szepessy Béla grafikusművészt tüntette ki. A Kreatív Art Művészellátó Díjában Kustár Gábor szobrászművész részesült, Velényi Rudolf képzőművész pedig a Grafikusművészek Ajtósi Dürer Egyesületének Különdíját vihette haza. A Debreceni Fotóklub Különdíjával idén Illés Gábor fotográfus gazdagodott.

A Friss hajtás című, 27. Debreceni Tavaszi Tárlatot május 13-áig lehet ingyenesen megtekinteni a Kölcsey Központ Bényi Árpád-termében.

Gyürky Katalin


A rovat legfrissebb cikkjei

Elhunyt a debreceni kötődésű író, Papp Tibor
Színház is lesz az idei Campuson
Játszófészek - A Papás babás című filmről
Meghalt az egyik leghíresebb magyar fotós
Színészóriások látogatnak a debreceni Páholyba

Hozzászólások