TIME DATE
Ma Gabriella nap van.

2019-12-01 14:00:20 / Szerző: HajduPress

Fő az egészség, az ünnepekkor is

A nagyobb felbontású fotók megtekintéséhez kattints a képre!
Az ünnepek közeledtével hajlamosak lehetünk megfeledkezni az egészséges táplálkozásról, és a mozgás fontosságáról. Szakmai tanácsért ellátogattam a Vezér Fittness edzőterembe, ahol Kecskés Zoltán többszörös masters világ- és Európa bajnok súlyemelő olimpikonnal, életmódtanácsadóval beszélgettem.

Bucsi Bernadett: Karácsonykor sokunkkal előfordul, hogy nem figyelünk az étkezéseinkre. Mire figyeljünk annak érdekében, hogy ne szaladjanak fel a plusz kilók az ünnepek alatt?

Kecskés Zoltán: Bevált szokás, hogy több húst és zöldséget, viszont kevesebb szénhidrátot, cukrot vagy zsírt fogyasszunk. Ez az alap, ebben kell egyensúlyt találni. Érdemes arra törekedni az ünnepek idején is, hogy könnyebben emészthető legyen az étel, amit eszünk, a vörös húsok helyett inkább a fehér húsokat, a pulykát, csirkét, halat részesítsünk előnyben, hiszen ezeknek kevés a zsírtartalmuk, többször is ehetjük a nap folyamán. Köretekből a párolt zöldségek és a saláták mindig nyerő, de ugyanolyan jó választás lehet a barna rizs vagy a rizstészta is. Szerintem a karácsony megköveteli, hogy általunk elkészített, ne pedig gyorsfagyasztott ételek kerüljenek az asztalra. Ha már mi magunk készítjük el, akkor figyeljünk arra, hogy ne használjunk mesterséges fűszereket. Azt gondolom, nemcsak a mennyiség az, amire figyelni kell, hanem a minőség is lényeges.

BB: Mennyiségileg mire figyeljünk?
 
KZ: A többször kevesebb mindig jó dolog. Reggel együnk többet és akkor fogyasszunk szénhidrátot, akkor jöhet a rozs, a teljes kiőrlésű kenyér, a puffasztott rizs, a zabkorpa, a zabkása. Fontos, hogy ne maradjon el a napi ötszöri étkezés. Karácsonykor probléma lehet, hogy a családot látogatjuk, és minden állomáson eszünk egyet. Ne sértsünk meg senkit, végig lehet kóstolni az ünnepi menüt nyugalommal, de azt érdemes észben tartani, hogy egy töltött káposztának is ugyanolyan íze van, mint háromnak, és egy fél tányér leves is ugyanolyan finom, mint egy színültig szedett tányér leves.
 
BB: Egy ünnepi menülapon általában valamilyen alkoholtartalmú italt is szerepel. Mennyire megengedett az ízletes fogások mellé az alkohol fogyasztása?

KZ: Semennyire. Az alkohol szénhidrát tartalma egyenértékű a zsírral. Ha megeszel egy nagy tányér zsíros ételt, és ráiszod a vörösbort, mondván, hogy az majd könnyíti az emésztésed, akkor az kalóriatartalom szerint olyan, mintha még egy ugyanakkora tányér zsíros ételt ennél meg. Én azt javaslom, kerüljük az alkoholt. Manapság a vizet már nem szeretik annyira inni az emberek, de ha nem esik jól a víz, akkor is inkább gyümölcs- vagy zöldteát ajánlok.

BB: Ha mégis sikerült eltelítődni az ünnepi menütől, akkor mit tehetünk annak érdekében, hogy javítsunk egyfelől a közérzetünkön, másfelől a lelkiismeretünkön?

KZ: A cardio edzés mindenkinek jól jöhet ebben a helyzetben. Ez a legkönnyebb út. Bármilyen formában segíthet, legyen séta, kocogás, futás vagy elliptikus gép használata. Ezek azért is hasznosak, mert nem muszáj edzőterembe ellátogatni miatta, nem mindenki jár edzőterembe. Ezek közül a mozgásformákból számos akad, amit eszközök nélkül is tudunk művelni. Nem kell kifogást találni, ezekkel segíthetünk magunkon. Aztán majd itt az edzőteremben találkozok januárban sokakkal, hiszen ez a standard újévi fogadalom.
 
Bucsi Bernadett Ildikó

A rovat legfrissebb cikkjei

Megindították a fegyelmi eljárást Burján Csaba ellen
Fotók: ilyen volt az első Vitajó Mikulás torna
Negyedszer lesz FőnixFitt Debrecenben
Nagy munka következik a Sportuszodában
25 évesen elhunyt a debreceni nevelésű futballista

Hozzászólások