°C
TIME DATE
Ma Erzsébet nap van.

2017-02-06 18:16:32 / Szerző: HajduPress

Debrecen a robotika fővárosa

A nagyobb felbontású fotók megtekintéséhez kattints a képre!
A tavalyi nézőcsúcsot megdöntve, közel  hatezren voltak kíváncsiak a 2017. február 4-5-én Debrecenben megtartott Science NO Fiction 2.0 Tudományfesztiválra és a FIRST® LEGO® League nemzetközi robotprogramozási versenysorozat regionális elődöntőjére. A világ 80 országának 230 ezer diákját érintő vetélkedő kelet-európai elődöntőjén hat ország legsikeresebb középiskolás csapata mérte össze felkészültségét és kreativitását. A programsorozatot a National Instruments a Virtuális Műszerezésért Alapítvány szervezte az NI Hungary Kft. támogatásával.
 
Óriási volt az érdeklődés a nagyközönség részéről a második alkalommal megrendezett Science NO Fiction programokon, már kapunyitáskor több százan álltak sorban. Elsősorban kisgyermekes családok, általános és középiskolás fiatalok használták ki azt a páratlan lehetőséget, hogy a hétvégére a robotika fővárosa lett Debrecen. A Kölcsey Központban megrendezett tudományfesztiválon a résztvevők közvetlenül is megtapasztalhatták a természettudományok terén, hogy mit jelent a rendezvény szlogenje: „gyere el és éld át a tudományt!”

Két nap alatt 18 kiállító mutatta meg, hogy hogyan készülnek a legmodernebb elektronikai eszközök, mit tudnak jelenleg az emberszabású, az életmentő vagy a marsjáró robotok. A kiállítók között az ország három interaktív tudományos élményparkja, a Csodák Palotája, a Mobilis (Győr) és az Agóra Debrecen is képviseltette magát, de itt volt a Drónpilóták Országos Egyesülete, a Puli Space Technologies és a Makerspace is.
Három éves kortól egészen 18 éves korig mindenki részt vehetett robotikaoktatásokon, ahol a LEGO® robotok vezérlésével ismerkedhettek meg, illetve a legmodernebb játékprogramoknak és eszközöknek köszönhetően a virtuális valóságba is betekintést nyerhettek.
Az egyedülálló eseményt tovább gazdagította a FIRST® LEGO® League nemzetközi robotprogramozási versenysorozat kelet-európai elődöntője, amelyen hat országból (Csehország, Szlovákia, Románia, Bulgária, Oroszország és Magyarország) 27 középiskolás csapat,270 versenyzője mérte össze tudását.
 
A nemzetközi vetélkedő megnyitóján Dr. Ábrahám László, a National Instruments a Virtuális Műszerezésért Alapítvány kuratóriumának elnöke bejelentette, hogy jövőre pályáznak az európai döntő megrendezésére, ahol már 50 ország 70 csapata mérkőzne meg. Az NI már 2013 óta rendez regionális fordulókat, tavaly pedig itt volt a közép-európai döntő is. Az elnök elmondta, az ilyen versenyeken mindenki győztes, mivel a közös munka során a diákok rengeteget tanulhatnak egymástól és új ismereteket is szerezhetnek az informatika világából.
 
A több száz diák, csapatkísérő és a nemzetközi zsűri jelenlétében Dr. Barcsa Lajos alpolgármester elmondta, Debrecen városának célja, hogy az ország egyik innovációs központjává váljon. Ezzel kapcsolatban külön kiemelte a Debreceni Egyetemet, ahol több mint 30.000 fiatal tanul, ebből 4.500 külföldről érkezett. „Jöjjenek vissza hozzánk és tanuljanak tovább nálunk” - hangsúlyozta zárásként a városvezető.
 
Dr. Mihálydeák Tamás, a Debreceni Egyetem Informatikai Karának dékánja szintén az Egyetem által kínált továbbtanulási lehetőségek széles palettájára hívta fel a figyelmet. Az informatikai karon alap-, és mesterszintű képzés, illetve doktori iskola is működik, ahol magyar és angol nyelven egyaránt folyik oktatás.
 
 
 A kelet-európai elődöntőn 10-16 éves fiatalok 3-10 fős csapatokban robotokat programoztak, kutatómunkát végeztek és erről a munkáról prezentációt tartottak. Évről-évre egy előre megadott globális problémára kell választ keresniük; idén az állatvilág megsegítése volt a megoldandófeladatuk. A debreceni versenyen számos innovatív elképzelés került bemutatásra. A zsűri számára olyan eredeti ötleteket, kreatív módszereket mutattak be a fiatalok, mint például az ultrahangos elven működő téli denevérszállás, amely odavezeti a szárnyas emlősöket a biztonságos áttelelési lehetőségekhez. A felelősségteljes kutyatartást támogatja az az új alkalmazás, amely a leendő gazdi személyiségjegyei alapján javasol megfelelő kutyafajtát. A passzív "hörcsögház" a kisállatnak azt az ösztönös mozgását használja fel a hörcsöglak fűtésére, amikor a rágcsáló a mókuskerékben fut.
 
A prezentációkat követően a résztvevőknek LEGO® Mindstorms robotokat kellett megtervezniük, felépíteniük és autonóm feladatok elvégzésére programozniuk, valamint demonstrálniuk kellett a csapatmunkára való képességüket. A játék során fontos volt, hogy a robot képes legyen a küldetését minél gyorsabban és hiba nélkül végrehajtani a terepasztalon.
 
A több órás küzdelmet, amelyet a látogatók élőben is megtekinthettek, ünnepélyes eredményhirdetés zárt. A legjobb csapatmunka díját a lengyel Fire Breathing Rubber Duckies fiataljai, a legjobb kutatómunka elismerést a bolgár RocketRobos nemzetközi iskola diákjai, a legjobb robot dizájn díjat pedig a szlovák TalentumSAP felvidéki iskola tanulói kapták. A legjobb robotjáték kategóriájában a szlovák IT-PRO-BESST csapat győzött, amely csapat az összesített pontszámok alapján az elődöntőt is megnyerte. Az orosz Tech No Logic nemzetközi iskola diákjai a zsűri különdíját kapták meg.
 
A 27 indulóból az Európa Bajnokság közép-európai döntőjébe összesen hat csapat jutott be, többek között az összesített pontszámok alapján, a harmadik helyen végzett budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanulói, akik „αβγ-SAP” elnevezéssel neveztek be a versenyre. A közép-európai döntőt március 3-4. között a németországi Regensburgban rendezik meg.
 
Röviden az NI oktatásban betöltött szerepéről:
 
A mérés- és irányításautomatizálás terén piacvezető NI egyik legfontosabb társadalmi küldetésének tartja a következő mérnökgenerációk oktatásának támogatását, ezért többek között az FLL-hez hasonló versenyekkel és hazánkban egyedülálló Mentor Programjával is igyekszik felkelteni a fiatalok érdeklődését a természettudományok és műszaki tudományok iránt.
 
Röviden az NI Mentor Programról:
 
• 2009 óta létezik a Magyarországon egyedülálló NI Mentor Program. Ennek keretében a mentoraink által tudást, eszközeink révén pedig a legmodernebb technológiákat biztosítjuk a diákok számára, akik játékos keretek között tehetnek szert új, gyakorlati ismeretekre a természet- és műszaki tudományok terén.
• A programban használt eszközökkel minden korcsoportnak érdekfeszítő kihívást biztosítunk. A legkisebbek a LEGO® robotok programozása révén ismerhetik meg a grafikus programozás alapjait, a nagyobbak pedig a LabVIEW szoftverrel vagy myDAQ hardverrel végezhetnek különböző méréseket és kísérleteket.
• A diákoknak az eszközök megismerésén túl számos versenylehetőséget biztosítunk, ahol egymástól is tanulva még tovább bővíthetik ismereteiket.
• A programunk mára több mint 100 iskola 3500 diákját érte el és több mint 50 vállalati mentorunk oktatja a diákokat.
• 2016 végén valamennyi debreceni általános iskola, összesen 15 millió forint értékben három-három robotika készletet kapott a National Instruments debreceni leányvállalatától.
 
További információk a rendezvény Facebook-oldalán:
Science NO Fiction 2.0 Tudományfesztivál https://www.facebook.com/events/367310303644062/

A rovat legfrissebb cikkjei

Drogbalhé Debrecenben: lecsaptak egy párra
Azt írják, 34 milliárba fog kerülni az új debreceni pályaudvar
Fontos bejelentést tett ma Debrecen
Ez minden debrecenit érint: fontos információkat közölt az önkormányzat
Átadták a görögkatolikus óvoda felújított épületét

Hozzászólások