TIME DATE
Ma Lõrinc nap van.

2020-07-21 14:02:29 / Szerző: Gyürky Katalin

Beindulnak a csajok

A nagyobb felbontású fotók megtekintéséhez kattints a képre!
Beindulnak a csajok - A 9-től 5-ig című produkcióról
 

A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház a debreceni vendégszereplésével három szempontból is kiérdemelte az elsődleges jelzőt. Egyfelől azért, mert a teátrum most először képviseltette magát a Debreceni Nagyerdei Szabadtéri Színpadon, másfelől azért, mert a koronavírus-járvány miatt késve indult szabadtéri színházi szezont ő nyitotta meg a 9-től-5-ig című produkciójával 2020. július 20-án, harmadrészt pedig azért, mert rögtön egy ősbemutatóval jelentkezett. A nyíregyházi társulat ugyanis Dolly Parton műve alapján Magyarországon először vitte színre ezt a musicalt. 

A Szente Vajk Jászai Mari-díjas rendező megálmodta darab elvileg a ’70-es évek Amerikájában játszódik, de a mondanivalója ma is rendkívül aktuális. A tartalmi mag nagyon egyszerű sztereotípiákra épül: egy amerikai nagyvállalat életébe csöppenünk bele, ahol tipikus munkahelyi konfliktusokkal és előre leosztott szerepekkel találkozunk. Ott van a cégért a lelkét kitevő, nyilván a képességei alapján jóval magasabb beosztásban reménykedő titkárnő, Violet (Horváth Margit), az akkor épp a céghez kerülő, teljesen tapasztalatlan, így mindenhez alkalmazkodni igyekvő fiatal lány, Judy (Gubik Petra), a Barbie-baba kinézetű, így a belső értékeire és érzékenységére senki sem figyelő Doralee (Kulcsár Viktória), na meg hozzá a nagyfőnök, Hart (Puskás Tivadar), aki szó szerint egy „kőbunkó” fazon: szexista, egoista, kizsákmányoló, s Doralee bájait ő is félreértendő, feleséggel rendelkezvén a lánnyal mégis kikezdeni igyekvő macsó. Akinek a viselkedése és cégvezetése ellen, és akinek durva, nőellenes „poénjai” ellen ez a három fent említett hölgy összefog, s komoly „haditervet” eszel ki.

Mivel a szüzsé ennyire klisészerű, a lényeg egy ilyen produkció színrevitelében éppen ezért nem a tartalmon, hanem a megvalósításon van. Azon áll vagy bukik az adaptáció, hogy a rendező instruálásával a művészek hogyan tudnak minél több életet, lelket lehelni ezekbe a papírmasé figurákba. Nos, Szente Vajknak és a színészgárdájának ez nem hogy sikerült, de mindez maximális profizmussal társult. A rendező ugyanis a díszlet-és a jelmeztervezővel, Rákay Tamással és Kovács Yvette Alidával karöltve egyáltalán nem a „retrófílinget” hozta be a színpadra: mind a jelmezek, mind a díszlet annyira mai, hogy ezáltal is azt érezhetjük: nem a ’70-es évek letűnt problémáival, hanem nagyon is aktuális munkahelyi és a férfi-nő viszonyokban megbújó gondokkal találkozunk, amelyek, ha lehet, még jobban felerősödtek az elmúlt fél évszázad alatt.

A problémák maivá tételéhez pedig a színpadon a mostani, felgyorsult világunkhoz teljesen adekvát „pörgés” társul. A kétórás darab minden percben történik valami, a forgószínpad segítségével állandóan változnak a helyszínek, s hol a főnök irodájában vagyunk, hol a dolgozók irodaterében, hol pedig Hart lakásán. Ez utóbbi azért lehetséges, mert a lázadó, az érdekeikért „beinduló” csajok a produkció fénypontjaként „wunderkendert” szívnak, és e szer hatása alatt „világosodnak meg”, hogy hogyan is bánhatnának el a főnökükkel. S annyit elárulhatok mindenféle spoilerezés nélkül, hogy Hart lakása egyben – a csajok ármánykodása eredményeképpen – börtönné is válik, miközben az oda száműzött Hart híján az irodában Violet vezetésével megkezdődik a teljes átalakítás, amely demokratikusabbá, egyenlőbbé teszi az ott folyó munkát, és a női és férfi nem megkülönböztetésének a mellőzésével valósul meg. 

A karakterek pedig egytől egyig remekelnek. Ehhez nyilván kell – lévén, hogy musicalről van szó - a mindenkinél meglévő kiváló énekhang, de nem csak ez. Hanem véleményem szerint az is, hogy láthatóan ezek a művészek remekül érzik magukat a szerepükben, s ez biztosít nekik lehetőséget arra is, hogy saját magukon, pontosabban a saját maguk játszotta karaktereken ironizálni is tudjanak. Hogy ne vegyék túl komolyan magukat. A Violetet játszó művésznő a maga negyvenes éveivel egyáltalán nem akar fiatalabbnak látszani a koránál, nincs szüksége a sokszor nevetségessé váló önfiatalításra, mert teljesen tisztában van a saját értékeivel, és azzal is, hogy a középkorúsága ellenére még mindig nagyon szép és kívánatos asszony. De a fent említett művészeken túl a művészi profizmus egyik legeklatánsabb példája az a Rozt megformáló Kosik Anita, aki a többiekkel ellentétben rajong a főnökéért, mindent megtenne érte, és azt, hogy mi ez a minden, humoros, ugyanakkor önironikus jelenetek sokaságában tárja elénk. De épp a magát túl komolyan nem vétele miatt hiteles a Violetnek udvarló, a hölgynél jóval fiatalabb Joe (Gulácsi Tamás) is, akinek a játékát látva az őszinte szándékaiban egy cseppet sem kételkedünk.

A hangi és színészi kvalitások megléte pedig összességében fergeteges estét eredményez, s eredményezett a Nagyerdei Szabadtéri Színpadon is. Hogy a cég, s benne a dolgozók sorsa hogyan alakul a végére, azt azért nem árulom el, mert hátha valaki kedvet kapott a darab megtekintésére. Ami nem lehetetlen, hiszen a nyíregyházi teátrumban, lévén, hogy sikerdarab, repertoáron tartják az előadást, tehát ott továbbra is bárki megtekintheti a Judy-Violet-Dolaree hármas főnök elleni cselszövényeit és ármánykodásait.

 

Az alkotók:

Szereplők:

 

Violet Newstead 

Horváth Margit

Judy Bernly

Gubik Petra m.v.

Doralee Rhodes:

Kulcsár Viktória m.v.

 Franklin Hart, Jr. 

Puskás Tivadar

 Roz Keith 

Kosik Anita

 Joe 

Gulácsi Tamás

 Dwayne

Horváth Viktor

 Dick 

Tóth Zolka

 Tinsworthy

Urmai Gábor

 Maria

Kováts Vera a.n.

 Kathy

Dézsi Darinka

 Margaret

Kiss Csinszka Flóra m.v.

 Josh

Kovács Balázs a.n.

 Missy 

llés Nikoletta

 Bob Enright 

Együd Péter

 Orvos

Holló Arnold

Továbbá:
Imre Bianka, Juhász Regina, Kucsmár Szintia, Nagy Zsanett, Végvári Boglárka, Borbély Csaba, Együd Péter, Holló Arnold, Kovács Balázs, Drenyóczki Martin

Zenekar:
Subertné Palkó Mariann, Beri Áron, Bócs István, Császár Zoltán, Császár Péter, György Kristóf, Horányi Tamás, Kasellák Zsolt, Koi Gergő, Lakatos István, Linzenbold Gábor, Szilágyi Ákos, Tamás Attila

Dalszövegek és szövegkönyv: Patricia Resnick
Zene: Dolly Parton
Hangszerelés: Bruce Coughlin
További hangszerelések: Stephen Oremus és Alex Lacamoire
Fordította: Galambos Attila és Szente Vajk
Díszlettervező: Rákay Tamás

Jelmeztervező: Kovács Yvette Alida
Koreográfus: Túri Lajos Péter
Zenei vezető: Nyitrai László
Súgó: Nagy Erzsébet
Ügyelő: T-Laforest Csaba
Rendezőasszisztens: Rajkó Balázs

Rendező: Szente Vajk

Gyürky Katalin

Fotó: debreceniszabadteri.hu

 

A rovat legfrissebb cikkjei

Dokumentumfilm készült a sikeres műtétsorozat előzményeiről
Séta a Hamlet című előadás felé
Szombaton rendezik az orgonák éjszakáját
Magyar rockklasszikusokról indult bélyegsorozat
Hajjá változtatott Hair

Hozzászólások